Drogi i mosty
Dzięki odpowiedniemu projektowaniu i utrzymaniu dróg, eliminującemu zbyteczne zatrzymania pojazdu, rozpraszanie uwagi, niewłaściwe lub mylące oznakowanie, ograniczenia widoczności, kierowca prowadzi pojazd płynnie, a jego styl jazdy staje się optymalny. W ten sposób eliminuje się też agresywny styl jazdy wywołany zdenerwowaniem złymi warunkami drogowymi. W oczywisty sposób przekłada się to na zmniejszenie uciążliwości ruchu pojazdu dla środowiska.
- Szczegóły
- Lesław Bichajło
Pierwszy w Polsce plan mobilności zrealizowany został w Krakowie, przez Katedrę Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej, w ramach projektu CIVITAS CARAVEL. Projekt skierowany jest do pracowników i studentów uczelni i ma na celu zmianę zachowań komunikacyjnych społeczności akademickiej w zakresie korzystania z proekologicznych środków transportu [6].
- Szczegóły
- Katarzyna Nosal
Jednym z priorytetowych celów realizacji idei zrównoważonej mobilności jest zmniejszanie popytu na podróże realizowane samochodami osobowymi, a zwiększenie udziału podróży odbywanych transportem publicznym, pieszo i rowerem. Nie chodzi tu jednak o całkowite wyeliminowanie podróży wykonywanych samochodem osobowym, ale o bardziej racjonalne wykorzystywanie tego środka lokomocji, np. korzystanie z samochodu w przypadku braku możliwości wyboru innego środka transportu lub wspólne użytkowanie jednego samochodu przez kilka osób (podróżowanie w tzw. systemach carpooling czy carsharing).
- Szczegóły
- Katarzyna Nosal
Budowanie autostrad za pieniądze spoza budżetu słono kosztuje. Na obsługę i wykup obligacji będzie trzeba w tym roku wydać ponad 1,5 mld zł, ponad czterokrotnie więcej niż w ubiegłym.
W 2009 roku na budowę dróg i modernizację istniejących rząd wydał ponad 18 mld zł. Niemal 8 mld zł pochodziło ze sprzedaży drogowych obligacji. Krajowy Fundusz Drogowy na inwestycje drogowe pożyczał już jednak wcześniej. W latach 2006-2008 pozyskał 200 mln euro ze sprzedaży papierów 10-letnich i 1,5 mld zł z programu emisji obligacji trzyletnich. W 2009 roku obsługa i wykup tych papierów kosztowały 353,9 mln zł. W 2010 roku kwota ta urośnie aż do 1,57 mld zł. Skąd ten wzrost wydatków?
- Szczegóły
- Dziennik Gazeta Prawna
Maciej Szczepaniuk:
- Jak to jest być najpotężniejszą kobietą w Polsce?
Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad:
- Domyślam się, że chodzi panu o pieniądze, które w 2010 roku wyda Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Rzeczywiście odpowiadam za sprawne wytransferowanie 32 mld zł na budowę dróg, ale nie przeceniałabym swojej roli. W pojedynkę nikt niczego nie zwojuje. Zespół osób wewnątrz GDDKiA i w wielu instytucjach odpowiedzialnych za zarządzanie unijnymi funduszami spowodował, że GDDKiA coraz efektywniej wykorzystuje te fundusze.
- Szczegóły
- Dziennik Gazeta Prawna
Za dziesięć dni okaże się, czy budowa 180 km autostrady A1 z Łodzi do Częstochowy nie spali na panewce - donosi "Dziennik Gazeta Prawna".
Autostrada Południe - spółka, która otrzymała koncesję na budowę i eksploatację tej trasy - miała rok na zebranie 7,5 mld zł potrzebnych na realizację inwestycji. Pieniądze udało się uzyskać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i kilkunastu banków komercyjnych. Jednak koszt kredytów jest wysoki. Kryzys i zapisy koncesji (ryzyko związane z inwestycją ponosi głównie spółka), a także krótki termin na oddanie drogi spowodowały, że banki podniosły marże.
Z szacunków "Dziennika Gazety Prawnej" wynika, że całkowity koszt realizacji inwestycji mógł się zwiększyć nawet o 1,5 mld zł. Zgodę na wyższe koszty musi jeszcze wyrazić rząd, który gwarantuje kredyty spółki.
- Szczegóły
- Dziennik Gazeta Prawna