Drogi i mosty

Zmiany postrzegania drogi wywołane jej ukształtowaniem i wyposażeniemDzięki odpowiedniemu projektowaniu i utrzymaniu dróg, eliminującemu zbyteczne zatrzymania pojazdu, rozpraszanie uwagi, niewłaściwe lub mylące oznakowanie, ograniczenia widoczności, kierowca prowadzi pojazd płynnie, a jego styl jazdy staje się optymalny. W ten sposób eliminuje się też agresywny styl jazdy wywołany zdenerwowaniem złymi warunkami drogowymi. W oczywisty sposób przekłada się to na zmniejszenie uciążliwości ruchu pojazdu dla środowiska.

Wpływ planów mobilności na zmianę zachowań komunikacyjnych cz. IIPierwszy w Polsce plan mobilności zrealizowany został w Krakowie, przez Katedrę Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej, w ramach projektu CIVITAS CARAVEL. Projekt skierowany jest do pracowników i studentów uczelni i ma na celu zmianę zachowań komunikacyjnych społeczności akademickiej w zakresie korzystania z proekologicznych środków transportu [6].

Wpływ planów mobilności na zmianę zachowań komunikacyjnych cz. IJednym z priorytetowych celów realizacji idei zrównoważonej mobilności jest zmniejszanie popytu na podróże realizowane samochodami osobowymi, a zwiększenie udziału podróży odbywanych transportem publicznym, pieszo i rowerem. Nie chodzi tu jednak o całkowite wyeliminowanie podróży wykonywanych samochodem osobowym, ale o bardziej racjonalne wykorzystywanie tego środka lokomocji, np. korzystanie z samochodu w przypadku braku możliwości wyboru innego środka transportu lub wspólne użytkowanie jednego samochodu przez kilka osób (podróżowanie w tzw. systemach carpooling czy carsharing).

1,5 mld zł na drogowe obligacjeBudowanie autostrad za pieniądze spoza budżetu słono kosztuje. Na obsługę i wykup obligacji będzie trzeba w tym roku wydać ponad 1,5 mld zł, ponad czterokrotnie więcej niż w ubiegłym.

W 2009 roku na budowę dróg i modernizację istniejących rząd wydał ponad 18 mld zł. Niemal 8 mld zł pochodziło ze sprzedaży drogowych obligacji. Krajowy Fundusz Drogowy na inwestycje drogowe pożyczał już jednak wcześniej. W latach 2006-2008 pozyskał 200 mln euro ze sprzedaży papierów 10-letnich i 1,5 mld zł z programu emisji obligacji trzyletnich. W 2009 roku obsługa i wykup tych papierów kosztowały 353,9 mln zł. W 2010 roku kwota ta urośnie aż do 1,57 mld zł. Skąd ten wzrost wydatków?

8 mld zł na budowę polskich drógMaciej Szczepaniuk:
- Jak to jest być najpotężniejszą kobietą w Polsce?

Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad:
- Domyślam się, że chodzi panu o pieniądze, które w 2010 roku wyda Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Rzeczywiście odpowiadam za sprawne wytransferowanie 32 mld zł na budowę dróg, ale nie przeceniałabym swojej roli. W pojedynkę nikt niczego nie zwojuje. Zespół osób wewnątrz GDDKiA i w wielu instytucjach odpowiedzialnych za zarządzanie unijnymi funduszami spowodował, że GDDKiA coraz efektywniej wykorzystuje te fundusze.

Ważą się losy autostrady A1 na ŚląskZa dziesięć dni okaże się, czy budowa 180 km autostrady A1 z Łodzi do Częstochowy nie spali na panewce - donosi "Dziennik Gazeta Prawna".

Autostrada Południe - spółka, która otrzymała koncesję na budowę i eksploatację tej trasy - miała rok na zebranie 7,5 mld zł potrzebnych na realizację inwestycji. Pieniądze udało się uzyskać z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i kilkunastu banków komercyjnych. Jednak koszt kredytów jest wysoki. Kryzys i zapisy koncesji (ryzyko związane z inwestycją ponosi głównie spółka), a także krótki termin na oddanie drogi spowodowały, że banki podniosły marże.

Z szacunków "Dziennika Gazety Prawnej" wynika, że całkowity koszt realizacji inwestycji mógł się zwiększyć nawet o 1,5 mld zł. Zgodę na wyższe koszty musi jeszcze wyrazić rząd, który gwarantuje kredyty spółki.