Drogi i mosty

Po sól drogową trzeba stać dobę w kolejceFirmy sprzedające sól drogową nie nadążają z obsługą klientów - podaje "Rzeczpospolita".

Najwięksi krajowi producenci soli drogowej to Kopalnia Kłodawa i KGHM, które w minionym roku sprzedały około miliona ton. Członek zarządu Kopalni Kłodawa, Marek Skrzypczak poinformował, że każdego dnia wydawanych jest od 3 do 7 tys. ton soli, a czas oczekiwania ciężarówek sięga doby. Jednocześnie zapewnił, że zapasy soli są ogromne i na pewno jej nie zabraknie.

Trzy i dwa lata temu firma sprzedawała po około 480 tys. ton soli rocznie. W minionym roku już 700 tys., a w 2010 planowana jest sprzedaż ponad 700 tys. ton.

Stan miejskiego drogownictwaStan dróg w polskich miastach jest nadal niezadowalający. Raport Związku Miast Polskich potwierdza, że wymagają one ogromnych nakładów finansowych. Od 2000 roku udział w miejskich budżetach środków inwestycyjnych na drogi i transport publiczny jest największy, ale te wydatki najczęściej dotyczą przebudowy dróg istniejących niż budowy nowych.

KE: konsorcjum z Chin to wasza sprawaKomisja Europejska odpowiedziała na skargę działających w Polsce firm budujących drogi. Przedsiębiorstwa mają zastrzeżenia co do wyboru chińskiego konsorcjum na wykonawcę dwóch odcinków autostrady A2 Łódź - Warszawa od Strykowa do Konotopy. Jednak Komisja nie zajmie się tą sprawą. KE uzasadniła, że odcinek ten nie jest budowany z funduszy unijnych, a ewentualne nieprawidłowości powinny zbadać polskie władze.

Według Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa chińskie konsorcjum wygrało przetarg, stosując dumpingowe ceny.

Miejskie drogownictwoRoczne nakłady na utrzymanie i mniejsze remonty dróg w miastach wynoszą średnio 40 tys. zł/km. Finansowanie miejskiego majątku drogowego to z kolei koszt sięgający średnio 180 tys. zł/km, przy czym skala tych wydatków waha się od 60 tys. zł/km w mniejszych ośrodkach do 275-320 tys. zł/km w aglomeracjach. Dane te są wynikiem badań, które regularnie prowadzi Związek Miast Polskich w ramach Systemu Analiz Samorządowych. Dane te również wskazują, że minione co najmniej dwa, trzy lata na tle przełomu stuleci są czasem finansowej koniunktury w miejskim drogownictwie. Nie oznacza to jednak hossy.

Podróż torem nad miastemOd 2005 roku Rzeszów zwiększył swoją powierzchnię o 117% - z blisko 54 km kw. do  prawie 116 km kw. W tej chwili liczba mieszkańców sięga 179 tys. Dynamiczny rozwój miasta niesie swoje konsekwencje. Dlatego jednym z priorytetów władz miasta jest przede wszystkim rozwój układu komunikacyjnego i poprawa jego przepustowości, a także usprawnienie komunikacji publicznej.

Stolica Podkarpacia jest jednym z najszybciej rozwijających się miast w kraju. W różnego rodzaju raportach i rankingach plasuje się w czołówce ośrodków o najwyższych wskaźnikach obrazujących poziom życia mieszkańców czy skalę wydatków inwestycyjnych służących podnoszeniu jakości miejskich usług. W rozwoju miasta niebagatelne znaczenie ma jego położenie geograficzne i układ szlaków transportowych łączących aglomerację z regionami w kraju i w Europie.

edroga.pl 2009Przełom roku to czas podsumowań. Dla portalu edroga.pl rok 2009 był szczególny, a więc tym bardziej skłaniający do podsumowań. Przede wszystkim tego, co drogowych Internautów przyciągało oraz wciągało do zgłębiania zasobów portalu. Dlatego na ten czas refleksji związanych z pożegnaniem starego roku przygotowaliśmy specjalne wydanie TOP, czyli ranking najbardziej poczytnych artykułów oraz najpopularniejszych filmowych felietonów. Z każdego miesiąca 2009 roku wybraliśmy po jednym materiale, który – jak wskazały statystyki – cieszyły się największą poczytnością czy oglądalnością.