Drogi i mosty

Miasta na drodze zrównoważeniaKomisja Europejska już dawno dostrzegała wagę problemów, z jakimi borykają się miasta w zakresie transportu. Przygotowała nawet specjalny dokument roboczy, tzw. „Zieloną Księgę – w kierunku nowej kultury mobilności w mieście” (2007 r.).

W „Zielonej Księdze” Komisja Europejska sformułowała następującą opinię: „Wyzwanie stojące przed obszarami miejskimi w zakresie zrównoważonego rozwoju jest ogromne: pogodzenie z jednej strony rozwoju gospodarczego miast i dostępu do nich z poprawą poziomu życia i ochroną środowiska z drugiej strony. Wobec tych problemów, mogących mieć różnorodne konsekwencje, konieczne są wspólne działania na rzecz poszukiwania innowacyjnych i ambitnych rozwiązań dla transportu miejskiego, tak aby miasta były mniej zanieczyszczone, dostęp do nich był ułatwiony, a ruch na ulicach płynny”.

SAS o miejskich drogachW polskich miastach gęstość sieci drogowej można ogólnie uznać jako w miarę poprawną. Zdecydowanie gorzej oceniane są parametry techniczno-użytkowe, funkcjonalne, przestrzenne itp. infrastruktury transportowej. Między innymi z tych względów infrastruktura drogowa w miastach nie spełnia współczesnych wymagań. Poprawa tych parametrów to w istocie pełna rekonstrukcja istniejących dróg w miastach oraz ich uzupełnienie o budowę nowych elementów w celu poprawy funkcjonalności sieci drogowej w istniejącej i planowanej strukturze zagospodarowania przestrzennego.

Co decyduje o powodzeniu miejskiego projektu?W polskich miastach ogrom zadań związanych z przekształceniami transportu polega na rekonstrukcji istniejącej infrastruktury transportowej i jej koniecznym uzupełnieniu poprzez nowe inwestycje. Na te cele kierowana jest istotna część europejskich funduszy strukturalnych.

W procesie odrabiania zapóźnień w infrastrukturze i transporcie zbiorowym w polskich miastach należy wykorzystać dobre doświadczenia zamożnych miast europejskich. Trzeba również pamiętać o tym, że w tych miastach prawdopodobnie wiele wcześniejszych decyzji, dzisiaj dotyczyłyby innych rozwiązań, wynikających ze współczesnej wiedzy o oddziaływaniu na transport różnorakich czynników. To oddziaływanie ilustruje między innymi zestaw 25 pytań opublikowanych w „Zielonej Księdze” do zdefiniowanych w niej możliwych dalszych kierunków równoważenia transportu w miastach.

Mniej pieniędzy na drogiRząd w znowelizowanym budżecie zmniejszył wydatki na drogi o 23,5 mld zł. Minister finansów oficjalnie informował tylko o przesunięciu 9,7 mld zł do Krajowego Funduszu Drogowego

W ustawie budżetowej na 2009 rok w części dotyczącej finansowania programów wieloletnich zapisano, że na rozwój infrastruktury w Polsce w tym roku z budżetu państwa rząd wyda 31,3 mld zł. Tymczasem po przyjęciu przez Sejm znowelizowanej ustawy w tej pozycji widnieje już zaledwie 7,8 mld zł. Kwotę 9,7 mld zł musi pożyczyć na własną rękę państwowy Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), co zaś się stało z pozostałymi 13,8 mld zł - pyta Rzeczpospolita.

Normy napraw obiektów betonowychOd zarania cywilizacji budowniczowie dążyli do wznoszenia wiecznych konstrukcji. Niestety, z czasem każda budowla ulegała zniszczeniu. Współczesna inżynieria mając świadomość nieuchronności procesów niszczenia wdraża zasady i metody zapobiegające destrukcji obiektów oraz służące ich skutecznym naprawom. W przypadku obiektów betonowych taki katalog reguł tworzy zbiór przepisów zawarty w normie PN-EN 1504.

Nowe pomysły na finansowanie budowy dróg

Dzięki spadkowi cen planowane przez rząd inwestycje drogowe będą kosztować ok. 30 proc. mniej. BGK wyemituje na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego obligacje na 7,8 mld zł – wynika z planu finansowego KFD, do którego dotarła „Rz”.

Na wszystkie inwestycje drogowe – budowę autostrad i dróg ekspresowych, prace przygotowawcze i remonty – mamy wydać z Krajowego Funduszu Drogowego w 2009 roku 14,3 mld zł. Do tego dochodzi 7 mld zł z budżetu państwa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) już wydała z tej puli ok. 5 mld zł - informuje Rzeczpospolita.