Drogi i mosty
Komisja Europejska już dawno dostrzegała wagę problemów, z jakimi borykają się miasta w zakresie transportu. Przygotowała nawet specjalny dokument roboczy, tzw. „Zieloną Księgę – w kierunku nowej kultury mobilności w mieście” (2007 r.).
W „Zielonej Księdze” Komisja Europejska sformułowała następującą opinię: „Wyzwanie stojące przed obszarami miejskimi w zakresie zrównoważonego rozwoju jest ogromne: pogodzenie z jednej strony rozwoju gospodarczego miast i dostępu do nich z poprawą poziomu życia i ochroną środowiska z drugiej strony. Wobec tych problemów, mogących mieć różnorodne konsekwencje, konieczne są wspólne działania na rzecz poszukiwania innowacyjnych i ambitnych rozwiązań dla transportu miejskiego, tak aby miasta były mniej zanieczyszczone, dostęp do nich był ułatwiony, a ruch na ulicach płynny”.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
W polskich miastach gęstość sieci drogowej można ogólnie uznać jako w miarę poprawną. Zdecydowanie gorzej oceniane są parametry techniczno-użytkowe, funkcjonalne, przestrzenne itp. infrastruktury transportowej. Między innymi z tych względów infrastruktura drogowa w miastach nie spełnia współczesnych wymagań. Poprawa tych parametrów to w istocie pełna rekonstrukcja istniejących dróg w miastach oraz ich uzupełnienie o budowę nowych elementów w celu poprawy funkcjonalności sieci drogowej w istniejącej i planowanej strukturze zagospodarowania przestrzennego.
- Szczegóły
- Franciszek Zych
W polskich miastach ogrom zadań związanych z przekształceniami transportu polega na rekonstrukcji istniejącej infrastruktury transportowej i jej koniecznym uzupełnieniu poprzez nowe inwestycje. Na te cele kierowana jest istotna część europejskich funduszy strukturalnych.
W procesie odrabiania zapóźnień w infrastrukturze i transporcie zbiorowym w polskich miastach należy wykorzystać dobre doświadczenia zamożnych miast europejskich. Trzeba również pamiętać o tym, że w tych miastach prawdopodobnie wiele wcześniejszych decyzji, dzisiaj dotyczyłyby innych rozwiązań, wynikających ze współczesnej wiedzy o oddziaływaniu na transport różnorakich czynników. To oddziaływanie ilustruje między innymi zestaw 25 pytań opublikowanych w „Zielonej Księdze” do zdefiniowanych w niej możliwych dalszych kierunków równoważenia transportu w miastach.
- Szczegóły
- Franciszek Zych
Rząd w znowelizowanym budżecie zmniejszył wydatki na drogi o 23,5 mld zł. Minister finansów oficjalnie informował tylko o przesunięciu 9,7 mld zł do Krajowego Funduszu Drogowego
W ustawie budżetowej na 2009 rok w części dotyczącej finansowania programów wieloletnich zapisano, że na rozwój infrastruktury w Polsce w tym roku z budżetu państwa rząd wyda 31,3 mld zł. Tymczasem po przyjęciu przez Sejm znowelizowanej ustawy w tej pozycji widnieje już zaledwie 7,8 mld zł. Kwotę 9,7 mld zł musi pożyczyć na własną rękę państwowy Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), co zaś się stało z pozostałymi 13,8 mld zł - pyta Rzeczpospolita.
- Szczegóły
- Rzeczpospolita
Od zarania cywilizacji budowniczowie dążyli do wznoszenia wiecznych konstrukcji. Niestety, z czasem każda budowla ulegała zniszczeniu. Współczesna inżynieria mając świadomość nieuchronności procesów niszczenia wdraża zasady i metody zapobiegające destrukcji obiektów oraz służące ich skutecznym naprawom. W przypadku obiektów betonowych taki katalog reguł tworzy zbiór przepisów zawarty w normie PN-EN 1504.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Dzięki spadkowi cen planowane przez rząd inwestycje drogowe będą kosztować ok. 30 proc. mniej. BGK wyemituje na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego obligacje na 7,8 mld zł – wynika z planu finansowego KFD, do którego dotarła „Rz”.
Na wszystkie inwestycje drogowe – budowę autostrad i dróg ekspresowych, prace przygotowawcze i remonty – mamy wydać z Krajowego Funduszu Drogowego w 2009 roku 14,3 mld zł. Do tego dochodzi 7 mld zł z budżetu państwa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) już wydała z tej puli ok. 5 mld zł - informuje Rzeczpospolita.
- Szczegóły
- Rzeczpospolita