Zastosowane w zrealizowanym w Puławach projekcie „Miasteczko Holenderskie” środki uspokojenia ruchu mają tak dobrane parametry, aby jednocześnie egzekwować jazdę z bezpieczną prędkością i nie powodować nadmiernych utrudnień w ruchu. Przykłady rozwiązań zastosowanych w ramach projektu „Miasteczko Holenderskie” są istotne z punktu widzenia podejścia do uspokojenia ruchu oraz skuteczności jego funkcjonowania. Charakterystykę wybranych rozwiązań przedstawiono poniżej.
W puławskim projekcie wiodącym elementem uspokojenia ruchu na drodze wojewódzkiej nr 824 (drodze rozprowadzającej o prędkości ruchu 50 km/h) jest środkowy pas brukowany.
![]() |
Fot. 1. Środkowy pas brukowany na drodze wojewódzkiej nr 824 |
Jest to środkowy pas rozdzielający, wykonany z kostki betonowej, wyniesiony ponad poziom nawierzchni bitumicznej, obramowany krawężnikiem leżącym. Nowy przekrój uporządkował poprzednią sytuację, którą charakteryzowały nadmiernie szerokie i niejasno rozdzielone pasy ruchu, co sprzyjało zbyt szybkiej jeździe i niebezpiecznym zachowaniom kierowców. Pas ten jest tak zaprojektowany i wykonany, że dopuszcza przejazd pojazdów w poprzek, ruch pojazdów (w miejscach wyznaczonych przez malowanie krawędziowe), a w razie potrzeby również ruch pojazdów po pasie w takich sytuacjach jak np. wyprzedzanie pojazdów wolnobieżnych, omijanie pojazdów, które uległy awarii lub wykonują czynności utrzymaniowe związane z drogą. Ważną rolą jest także zapewnienie możliwości bezpiecznego wjazdu i wyjazdu z posesji położonych stosunkowo gęsto przy drodze wojewódzkiej (pojazdy nie blokują podstawowych pasów ruchu w oczekiwaniu na wjazd lub wyjazd do posesji). Pas brukowany swoją obecnością powoduje separację przeciwnych kierunków ruchu, a co za tym idzie ogranicza niebezpieczne wyprzedzanie w obszarach zabudowanych. Ponieważ podstawowe pasy ruchu zostały zawężone do szerokości przewidzianych przepisami, obecność dodatkowego pasa dodatkowo optycznie zawęża pasy ruchu i ma wpływ na dalsze ograniczenie prędkości. Pas brukowany ma zmienną szerokość i przebieg w planie sytuacyjnym, dostosowane do warunków miejscowych, istniejącej zabudowy i potrzeb wynikających z geometrii drogi.
Bezpośrednio z pasem brukowanym powiązane są wyniesione powierzchnie skrzyżowań, wprowadzone na najważniejszych skrzyżowaniach na odcinku drogi wojewódzkiej, w pięciu lokalizacjach.
![]() |
Fot. 2. Wyniesiona powierzchnia skrzyżowania w ciągu drogi wojewódzkiej nr 824 |
- poprz.
- nast. »»