Prawo

Konsekwencje dobrych intencjiPielęgnacja drzew tylko z pozoru jest prostym zabiegiem. Okazuje się, że ogławianie drzew wykonane amatorsko, choć w dobrych intencjach, może przysporzyć wielu kłopotów, łącznie z karą pieniężną. Sprawę dotyczącą złego wykonania przycinki drzew rozpatrywał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu. Jak płynna jest granica w naruszeniu przepisów i wymagań ochrony środowiska wskazuje wyrok tego sądu z 19 lutego ubiegłego roku - III SA/Po 668/07. Wyrok ten również dowodzi, że organy administracji w toku prowadzonych postępowań muszą dołożyć wszelkiej staranności w ustaleniach stanu faktycznego.

Podstawy prawne ochrony zieleni przydrożnejW okresie intensywnego rozwoju gospodarczego znaczenie zieleni jako czynnika o oddziaływaniu sanitarno-ekologicznym jest olbrzymie i trudne do przecenienia. Niestety rozwój i modernizacja infrastruktury drogowej bardzo często doprowadzają do powstawania dylematów związanych z podjęciem decyzji, które z tych dóbr jest w konkretnym przypadku ważniejsze i zasługujące na ochronę. Jedną z podstaw tego procesu decyzyjnego niewątpliwie są rozwiązania wynikające z obowiązujących aktów prawnych.

Dyscyplina w drogowych finansachW procesie inwestycyjnym, w tym też odnoszącym się do inwestycji drogowych, zdarzają się sytuacje nieprzewidziane, powodujące zagrożenie terminów wykonania umów. Z reguły umowy na roboty budowlane przewidują taką okoliczność, a także związane z tym sankcje. Czy naliczanie kar umownych jest dyscyplinowaniem wykonawcy czy źródłem oszczędności inwestora?

Art. 483 Kodeksu cywilnego mówi: „Można zastrzec w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy (kara umowna)”. Zapis o karach umownych jest fakultatywny. Jednak praktyka wskazuje na to, że zapis o karach umownych jest stałym zapisem w tego typu dokumentach. Oczywiście w ramach swobody zawierania umów strony mogą dowolnie kształtować jego treść. Wszystko zależy od uznania stron, charakteru relacji między stronami czy wręcz wymagań zwierzchników inwestora czy wykonawcy.

Znak A-18b a odpowiedzialność zarządców drógOdpowiedzialność zarządcy (zarządu) drogi w kontekście zdarzeń drogowych z udziałem dzikich zwierząt to kwestia dotycząca - z punktu widzenia prawa - sytuacji niedookreślonych. Nad nimi sądy pochylają się w przypadku sporów na linii zarządca (zarząd) drogi a jej użytkownik. I czynią to w sposób bardzo powierzchowny. Dotyczy to przede wszystkim przypadków odpowiedzialności za zdarzenia drogowe z udziałem dzikich zwierząt w kontekście umieszczenia przy drogach znaków A-18b.

Zgodnie z art. 7 ustawy z 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) znaki drogowe wyrażają ostrzeżenia, zakazy, nakazy lub informacje, zaś ich znaczenie i zakres obowiązywania oraz szczegółowy sposób ustawiania regulują rozporządzenia wykonawcze.

KFD w SenacieNowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o NBP przyniesie pozytywne efekty finansowe i gospodarcze, stworzy warunki do skutecznej realizacji programu budowy autostrad – uznał Senat podczas debaty nad uchwalonymi przez Sejm zmianami tych regulacji.

Ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
oraz o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim została uchwalona przez Sejm
w 16 lipca br. Senat rozpatrywał tę ustawę 30 lipca br. Główna zmiana dotychczasowych przepisów dotyczy zwiększenia katalogu możliwych źródeł zasilania Krajowego Funduszu Drogowego poprzez pożyczki z budżetu państwa. Wprowadzane zmiany służą też usprawnieniu, skróceniu i obniżeniu kosztów pozyskiwania środków z obligacji. Możliwa będzie emisja obligacji poprzez przetargi organizowane przez NBP lub Bank Gospodarstwa Krajowego.

Specustawa pod lupąZnowelizowana w ubiegłym roku ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych wprowadziła nowy typ decyzji, którą zastąpiono decyzje lokalizacyjną i o pozwoleniu na budowę. Celem tego ma być przyspieszenie i usprawnienie procesu przygotowań inwestycji drogowych. W stanowisku przyjętym przez Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, podkreślono, że jednak nowe przepisy nadal nie są doskonałe, a pozostawione w specustawie nieścisłości dalej zagrażają przedłużaniem się postępowań.