Mobilność

Jesienią 2012 roku słoweńska gmina Nova Gorica rozpoczęła proces tworzenia zrównoważonego planu mobilności, obejmującego łącznie siedem gmin. Zatem poza nią, inicjującą przedsięwzięcie, planem objęto pięć okolicznych gmin oraz leżącą po sąsiedzku włoską gminę Gorizia (siostrzaną gminę słoweńskiej gminy Nova Gorica).

Planowanie mobilności w miastach jest zadaniem niezwykle trudnym, gdyż wiąże się z próbą pogodzenia sprzecznych interesów: powinno być tanio, ale z zapewnieniem odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa, zgodnie z zasadami ochrony środowiska oraz efektywności energetycznej, a także z zastosowaniem nowoczesnych technologii. 

Z okazji Światowego Dnia Pamięci Ofiar Wypadków Drogowych, który miał miejsce 16 listopada, Violeta Bulc, Komisarz UE ds. Transportu złożyła specjalne oświadczenie. Podkreśliła w nim, że w polityce transportowej UE bezpieczeństwo na drogach jest priorytetem.

Od 1 stycznia 2013 r. w Tallinie funkcjonuje bezpłatny transport publiczny. W ten sposób władze stolicy Estonii podnoszą poziom wykorzystania transportu publicznego oraz dążą do osiągnięcia poprawy w jakości środowiska miejskiego i życia w mieście. W tej chwili mija prawie dwa lata od wprowadzenia tych zmian. Tallin może już poszczycić się sukcesem. Liczba osób korzystających z transportu publicznego wzrosła, a liczba samochodów w centrum miasta spadła. Mało tego, bezzasadne okazały się wcześniejsze obawy o przeciążenie publicznego transportu.

Wyobraźmy sobie system oferujący informacje na temat wszystkich lokalnych środków transportu, ostrzegający pasażerów przed utrudnieniami w komunikacji i dostosowujący się do ich potrzeb. To idealne i zarazem proste rozwiązanie powstaje w ramach projektu finansowanego ze środków UE.

Pod względem liczby wypadków drogowych Szwecja jest jednym z najbezpieczniejszych krajów w Europie. W 2013 roku odnotowano tam jedynie 27 śmiertelnych wypadków drogowych na milion mieszkańców. Według Szwedzkiej Administracji Transportu, rok wcześniej aż 24 proc. śmiertelnych wypadków drogowych było spowodowanych po spożyciu alkoholu. Władze przyjęły zatem ambitny cel: do 2020 roku 99,9 proc. kierowców na szwedzkich drogach ma być trzeźwych.