Spis treści

Jednym z warunków pozwolenia na budowę było przeprowadzenie całodobowych kontrolnych pomiarów drgań w trakcie budowy (po wybudowaniu dolnych kondygnacji) w celu ewentualnej korekty konstrukcji, gdyby zaprojektowane zabezpieczenia przed drganiami okazały się niewystarczające. Pomiary te zostały wykonane. Stan budowy podczas pomiarów przedstawia rys. 13, a otrzymane wyniki badania wpływu drgań na ludzi uzyskane z pomiaru drgań na parterze budynku zamieszczono na rys. 14. Poziom tego wpływu jest niższy od prognozowanego (jest to uzasadnione, gdyż prognoza dotyczy przypadku najbardziej niekorzystnego). Ostateczne pomiary kontrolne przewidziano po zakończeniu budowy obiektu.

Rys. 13. Stan zaawansowania budowy podczas pomiarów kontrolnych [6]

Rys. 13. Stan zaawansowania budowy podczas pomiarów kontrolnych [6]

Rys. 14. Uzyskane z pomiarów najniekorzystniejsze wyniki analizy wpływu drgań pionowych na ludzi przebywających na parterze budynku (pomiar 330) [6]

Rys. 14. Uzyskane z pomiarów najniekorzystniejsze wyniki analizy wpływu drgań pionowych na ludzi przebywających na parterze budynku (pomiar 330) [6]

Często inwestorzy nowych budynków odkładają wykonanie pomiarów kontrolnych do momentu pojawienia się po wykonaniu obiektu skarg użytkowników. Brak skarg świadczy wówczas o poprawności wykonanych prognoz i rozwiązań redukujących wpływ drgań. Taki test przeszło kilkadziesiąt obiektów, z których jako przykłady można wymienić warszawskie obiekty:
- budynek WAN wybudowany w odległości ok. 1,5 m od ściany tunelu metra (rys. 15),
- budynek hotelowy przy ul. Towarowej w odległości kilkunastu metrów od torów kolejowych,
- budynek BTC przylegający do stacji metra (rys. 16),
- budynki mieszkalne w pobliżu metra przy al. KEN.

Rys. 15. Budynek WAN – usytuowanie względem tunelu metra [7] i widok obiektu

Rys. 15. Budynek WAN – usytuowanie względem tunelu metra [7] i widok obiektu

Rys. 16. Budynek biurowca BTC przy al. Niepodległości w Warszawie

Rys. 16. Budynek biurowca BTC przy al. Niepodległości w Warszawie


***

Obszerne bazy danych pomiarowych będące w dyspozycji Instytutu Mechaniki Budowli Politechniki Krakowskiej oraz opracowana metodyka obliczeń symulacyjnych pozwalają na wiarygodne prognozowanie wpływu drgań na budynki i ludzi w budynkach oraz na projektowanie poprawnych rozwiązań obniżających te wpływy. Badania kontrolne potwierdzają skuteczność rozwiązań zastosowanych w poszczególnych przypadkach.

Sporządzenie wiarygodnych prognoz chroni inwestora przed skutkami niewykonania zabezpieczeń przed drganiami, jeśli są one konieczne, a także przed zastosowaniem rozwiązań nieskutecznych lub zbyt kosztownych.

dr hab. inż. Krzysztof Stypuła, prof. Politechniki Krakowskiej

Instytut Mechaniki Budowli

* Projekt wykonało Biuro Projektów METROPROJEKT Sp. z o.o., a obliczenia wibroizolacji Instytut Mechaniki Budowli Politechniki Krakowskiej.

Literatura:

[1] „Badania wpływu na otoczenie (budynki) drgań wywołanych przejazdami pociągów w tunelu średnicowym w Warszawie (część dalekobieżna i podmiejska) dla dotychczasowego rozwiązania konstrukcji nawierzchni kolejowej”, Instytut Mechaniki Budowli Politechniki Krakowskiej, Kraków 2003.

[2] Ciesielski R., Stypuła K., Kozioł K., „Analiza zastosowania wibroizolacji w konstrukcji nawierzchni kolejowej w tunelu średnicowym w Warszawie z uwagi na konieczność ograniczenia wpływu drgań mechanicznych na ludzi w budynkach położonych w sąsiedztwie tunelu”, Kraków 2004.

[3] „Badania kontrolne drgań powodowanych przejazdami pociągów po kompleksowej naprawie tunelu średnicowego w Warszawie ze szczególnym uwzględnieniem budynków przy ul. Smolnej 9 i Al. Jerozolimskich 28”, Instytut Mechaniki Budowli Politechniki Krakowskiej, Kraków 2007.

[4] Dokumentacja projektowa modernizacji tunelu średnicowego w Warszawie, wykonana przez Biuro Projektów METROPROJEKT Sp. z o.o.

[5] „Analiza prognozowanych wpływów dynamicznych metra na projektowany zespół usługowo-mieszkaniowy przy ul. Inflanckiej w Warszawie. Etap I”, Instytut Mechaniki Budowli Politechniki Krakowskiej, Kraków 2006.

[6] „Analiza prognozowanych wpływów dynamicznych metra na projektowany zespół usługowo-mieszkaniowy przy ul. Inflanckiej w Warszawie. Etap II. Całodobowe pomiary kontrolne drgań w trakcie realizacji inwestycji”, Instytut Mechaniki Budowli Politechniki Krakowskiej, Kraków 2007.

[7] Ciesielski R., Stypuła K., Kozioł K., „Prognoza wpływów dynamicznych metra na projektowany budynek u zbiegu ul. J. Słowackiego i ul. Ks. J. Popiełuszki wraz z oceną wpływu drgań na ludzi przebywających w budynku”, Kraków 2003.

[8] Kawecki J., Stypuła K., Kozioł K., „Ekspertyza w zakresie oceny narażenia na drgania projektowanego obiektu hotelowego przy ul. Towarowej – Srebrnej w Warszawie. Etap II. Pomiary i prognozowanie oddziaływania drgań na obiekt”. Kraków 2002.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-04-08 21:01
Miasto chce wybudować drogę oddalony od mojej posesji 5m a Ja mam budynek nipodpiwniczony .
Jakich argumentów użyć by miasto okazało się odpowiednią dokumentacją.
Prosze o pomoc w tym zakresie.Pozdrawiam Krzysztof
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.