Spis treści

III. Ocena na etapie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

1. Wydanie decyzji następuje przed uzyskaniem kolejnych decyzji inwestycyjnych, tzw. decyzji budowlanych.

2. Do wniosku załącza się raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. W przypadku przedsięwzięć z grupy I wnioskodawca składając wniosek o wydanie DoŚU zamiast raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko może złożyć kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z wnioskiem o ustalenie zakresu raportu. Ponadto:

  • poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
  • w przypadku dróg i linii kolejowych - wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli plan ten został uchwalony, albo informację o jego braku.

3. Organ właściwy określa zakres raportu w drodze postanowienia, uwzględniając stan współczesnej wiedzy i metody badań oraz istniejące możliwości techniczne i dostępność danych. Ponadto może m.in.: wskazać rodzaje wariantów alternatywnych wymagających zbadania, rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy, zakres i metody badań.

4. Postanowienie wydaje się po zasięgnięciu opinii regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Opinie wydaje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania dokumentów (niewydajnie opinii w terminie jest równoznaczne z brakiem zastrzeżeń), a postanowienie 30 dni od dnia wszczęcia postępowania w sprawie DoŚU.

5. Organ wydaje postanowienie o zawieszeniu postępowania w sprawie DoŚU do czasu przedłożenia raportu.

6. Przed wydaniem DoŚU organ właściwy do jej wydania zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu (art. 81.1).

7. Właściwy organ wydaje decyzje biorąc pod uwagę:

  • wyniki uzgodnień i opinii,
  • ustalenia zawarte w raporcie (bądź karcie informacyjnej przedsięwzięcia),
  • wyniki postępowania z udziałem społeczeństwa, jeżeli zostało przeprowadzone,
  • wyniki postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone.

8. Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika zasadność realizacji przedsięwzięcia w wariancie innym niż wnioskowany, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, za zgodą wnioskodawcy, wskazuje w decyzji wariant dopuszczony do realizacji lub, w razie braku zgody wnioskodawcy, odmawia zgody na realizację przedsięwzięcia.

9. W DoŚU właściwy organ:

  • m.in. określa wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania kolejnych decyzji inwestycyjnych,
  • ewentualnie stwierdza konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania,
  • przedstawia stanowisko w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji; w stanowisku tym właściwy organ może stwierdzić konieczność przeprowadzenia OOŚ w szczególności jeżeli posiadane na etapie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dane na temat przedsięwzięcia nie pozwalają wystarczająco ocenić jego oddziaływania na środowisko,
  • może nałożyć: obowiązki dotyczące zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a także wykonania kompensacji przyrodniczej, a także obowiązek przedstawienia analizy porealizacyjnej.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający dalsze decyzje inwestycyjne.

10. Jeżeli planowanym przedsięwzięciem są m.in. drogi publiczne, to nie ma obowiązku zgodności przebiegu wybranego wariantu wynikającego z DoŚU z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

11. DoŚU dołącza się do wniosku o wydanie decyzji budowlanych. Złożenie wniosku powinno nastąpić nie później niż przed upływem 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

12. W celu ograniczenia niepotrzebnego powtarzania procedury oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć, które wymagają więcej, niż jednej decyzji warunkującej realizację danego przedsięwzięcia, przewiduje się zniesienie obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w sytuacji, gdy dla danego przedsięwzięcia wymagane jest uzyskanie więcej niż jednej takiej decyzji lub gdy wnioskodawca uzyskuje odrębnie takie poszczególne decyzje.

Komentarze  
Gość
0 #1 Gość 2010-01-06 11:42
Czy w takim razie postępowanie główne jest "postepowaniem z udziałem społeczeństwa", czy tylko to postępowanie w RDOŚ. Jest to kwestia dość istotna bo jeżeli przyjąć że postępowanie w RDOŚiu jest jak gdybu częścią składową całego postępowania głównego należałoby organizację społeczną dopuścić do udziału na prawach strony do postępowania głównego co wiązałoby się z możliwością jej odwołania jako strony od tego postępowania (co jest dość idiotyczne albowiem organ główny nie ma wpływu na postanowienie uzgadniające RDOSiu i on jest w przypadku uchylenia tej decyzji poszkodowany) ???
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.