Drogi i mosty
Na kontynencie europejskim ronda zaczęły zdobywać popularność od lat 60. minionego stulecia, a w latach 90. weszły do praktyki projektowej i wykonawczej czołówki unijnych państw, takich jak Wielka Brytania, Niemcy, Francja czy Szwajcaria. Teraz z tych wzorców korzystają nowe państwa wspólnotowe, zobligowane do realizacji programów mających na celu obniżenie dramatycznych statystyk wypadkowych. Z tych praktyk wiele skorzystała Polska. Litwa, unowocześniając swoje drogi, również postawiła na ronda jako skuteczne rozwiązania służące brd. Na Litwie wybudowano dotąd 30 nowoczesnych rond. Przed przebudową dochodziło w tych miejscach do 2, 3 poważnych wypadków w roku. Funkcjonowanie nowego rodzaju skrzyżowań dowiodło, że wypadkowość, w stosunku do tradycyjnych, spadła tam o 95%. W najbliższym czasie Litwa, przykładając wagę do podnoszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, planuje zrealizowanie około 40 rond.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Przepisy nie narzucają obowiązku ubezpieczenia realizacji inwestycji publicznych np. na wypadek powodzi. Wszystko zależy więc od dokumentacji przygotowanej przez zamawiających.
- U nas sprawy ubezpieczenia trwających robót budowlanych pozostawiono kompletnej samowoli. W krajach UE uczestnicy procesu budowlanego ubezpieczają się na wypadek działania siły wyższej, np. powodzi. We Francji ubezpieczają się wszyscy: projektant, zamawiający i wykonawca - mówi dr inż. Aleksander Krupa z Izby Projektowania Budowlanego.
Izba proponuje wprowadzenie podobnych zmian w polskim prawie.
- Przy zamówieniach publicznych w grę wchodzą przecież publiczne pieniądze. Zabezpieczenie procesu budowlanego powinno zostać uregulowane ustawowo. W razie nadzwyczajnych zdarzeń, kto pokryje straty? - pyta Aleksander Krupa.
- Szczegóły
- Dziennik Gazeta Prawna
Lech Witecki, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, powiedział „Dziennikowi Gazeta Prawna”, że najpóźniej w lipcu ogłosi przetargi na wykonanie projektów trasy A1 z Tuszyna do Pyrzowic.
Jednak budowa drogi najprawdopodobniej rozpocznie się po mistrzostwach, aby uniknąć utrudnień i korków. Nie ma na nią także środków, gdyż miała być budowana za pieniądze prywatnego konsorcjum, któremu nie udało się zebrać funduszy. Jednak na pewno rozpocznie się budowa węzła "Stryków" łączącego A1 z A2. Jesienią 2011 roku ruszą także prace przy budowie A1 ze Strykowa do Tuszyna.
- Szczegóły
- Dziennik Gazeta Prawna
W Thames Valley (Wielka Brytania) udało się w ciągu trzech lat zredukować liczbę wypadków drogowych. Stało się to po zastosowaniu przez policję specjalistycznej technologii do monitorowania przestępstw w ruchu drogowym.
Kierowcom zarejestrowanym przez kamerę na popełnieniu wykroczeń, takich jak przekraczanie prędkości, nie zapinanie pasów bezpieczeństwa, prowadzenie rozmów telefonicznych, proponuje się uczestnictwo w kursie reedukacyjnym, zamiast kary grzywny i punktów karnych.
- Szczegóły
- Ilona Hałucha
W dniach 11-14 maja Kielce już po raz siedemnasty stały się europejskim centrum drogownictwa. W zakończonych XVII Międzynarodowych Targach Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA wzięło udział ponad 700 wystawców z 27 krajów. Kieleckie Targi są największą tego typu imprezą w Polsce i jedną z największych w Europie, co potwierdziła obecność największych światowych marek, koncernów oraz stowarzyszeń związanych z branżą, a także około 20 tysięcy zwiedzających.
- Szczegóły
- Tomasz Dziedzic
Informacje o wypadkach, korkach, objazdach i trudnych warunkach atmosferycznych pojawią się na elektronicznych tablicach ustawionych na autostradach i drogach jeszcze przed Euro 2012, donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Drogowcy kończą prace nad studium wykonalności systemu zarządzania ruchem, a pierwsze znaki z elektronicznymi komunikatami pojawią się w połowie 2012 roku.
GDDKiA szacuje, że system może kosztować nawet 500 mln zł, z czego część środków ma pochodzić z unijnych funduszy.
Jeszcze nie wiadomo gdzie znajdą się centra zarządzania. Na razie zaplanowane są dwa: na autostradowych węzłach w Strykowie i Gliwicach.
- Szczegóły
- Dziennik Gazeta Prawna