Drogi i mosty

Efekt rondaNa kontynencie europejskim ronda zaczęły zdobywać popularność od lat 60. minionego stulecia, a w latach 90. weszły do praktyki projektowej i wykonawczej czołówki unijnych państw, takich jak Wielka Brytania, Niemcy, Francja czy Szwajcaria. Teraz z tych wzorców korzystają nowe państwa wspólnotowe, zobligowane do realizacji programów mających na celu obniżenie dramatycznych statystyk wypadkowych. Z tych praktyk wiele skorzystała Polska. Litwa, unowocześniając swoje drogi, również postawiła na ronda jako skuteczne rozwiązania służące brd. Na Litwie wybudowano dotąd 30 nowoczesnych rond. Przed przebudową dochodziło w tych miejscach do 2, 3 poważnych wypadków w roku. Funkcjonowanie nowego rodzaju skrzyżowań dowiodło, że wypadkowość, w stosunku do tradycyjnych, spadła tam o 95%. W najbliższym czasie Litwa, przykładając wagę do podnoszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, planuje zrealizowanie około 40 rond.

Inwestycje publiczne nie są ubezpieczanePrzepisy nie narzucają obowiązku ubezpieczenia realizacji inwestycji publicznych np. na wypadek powodzi. Wszystko zależy więc od dokumentacji przygotowanej przez zamawiających.

- U nas sprawy ubezpieczenia trwających robót budowlanych pozostawiono kompletnej samowoli. W krajach UE uczestnicy procesu budowlanego ubezpieczają się na wypadek działania siły wyższej, np. powodzi. We Francji ubezpieczają się wszyscy: projektant, zamawiający i wykonawca - mówi dr inż. Aleksander Krupa z Izby Projektowania Budowlanego.

Izba proponuje wprowadzenie podobnych zmian w polskim prawie.
- Przy zamówieniach publicznych w grę wchodzą przecież publiczne pieniądze. Zabezpieczenie procesu budowlanego powinno zostać uregulowane ustawowo. W razie nadzwyczajnych zdarzeń, kto pokryje straty? - pyta Aleksander Krupa.

Przebudowa trasy A1 dopiero po 2012 rokuLech Witecki, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, powiedział „Dziennikowi Gazeta Prawna”, że najpóźniej w lipcu ogłosi przetargi na wykonanie projektów trasy A1 z Tuszyna do Pyrzowic.

Jednak budowa drogi najprawdopodobniej rozpocznie się po mistrzostwach, aby uniknąć utrudnień i korków. Nie ma na nią także środków, gdyż miała być budowana za pieniądze prywatnego konsorcjum, któremu nie udało się zebrać funduszy. Jednak na pewno rozpocznie się budowa węzła "Stryków" łączącego A1 z A2. Jesienią 2011 roku ruszą także prace przy budowie A1 ze Strykowa do Tuszyna.

Monitoring przestępstw w ruchu drogowymW Thames Valley (Wielka Brytania) udało się w ciągu trzech lat zredukować liczbę wypadków drogowych. Stało się to po zastosowaniu przez policję specjalistycznej technologii do monitorowania przestępstw w ruchu drogowym.

Kierowcom zarejestrowanym przez kamerę na popełnieniu wykroczeń, takich jak przekraczanie prędkości, nie zapinanie pasów bezpieczeństwa, prowadzenie rozmów telefonicznych, proponuje się uczestnictwo w kursie reedukacyjnym, zamiast kary grzywny i punktów karnych.

Targi Autostrada-Polska 2010 w opinii wystawcówW dniach 11-14 maja Kielce już po raz siedemnasty stały się europejskim centrum drogownictwa. W zakończonych XVII Międzynarodowych Targach Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA wzięło udział ponad 700 wystawców z 27 krajów. Kieleckie Targi są największą tego typu imprezą w Polsce i jedną z największych w Europie, co potwierdziła obecność największych światowych marek, koncernów oraz stowarzyszeń związanych z branżą, a także około 20 tysięcy zwiedzających.

Elektroniczne tablice na drogach za 500 milionów złotychInformacje o wypadkach, korkach, objazdach i trudnych warunkach atmosferycznych pojawią się na elektronicznych tablicach ustawionych na autostradach i drogach jeszcze przed Euro 2012, donosi Dziennik Gazeta Prawna.

Drogowcy kończą prace nad studium wykonalności systemu zarządzania ruchem, a pierwsze znaki z elektronicznymi komunikatami pojawią się w połowie 2012 roku.

GDDKiA szacuje, że system może kosztować nawet 500 mln zł, z czego część środków ma pochodzić z unijnych funduszy.

Jeszcze nie wiadomo gdzie znajdą się centra zarządzania. Na razie zaplanowane są dwa: na autostradowych węzłach w Strykowie i Gliwicach.