Drogi i mosty

Będzie konflikt o myto na polskich autostradachSzykuje się starcie rządu z koncesjonariuszami płatnych dróg. Bo wprowadzany elektroniczny system poboru opłat zwiększy wpłaty do budżetu, ale ograniczy wpływy operatorów autostrad - informuje Dziennik Gazeta Prawna.

W tym systemie wpływy od firm do budżetu wzrosną nawet o 100 proc. Wprowadzenie elektronicznego myta zmusza jednak rząd do zmiany umów z koncesjonariuszami autostrad. Dziś za przejazdy otrzymują oni od państwa rekompensaty - napisał DGP. GDDKiA dopiero kończy przygotowanie wymagań, które będą musiały spełnić firmy startujące w przetargu na budowę i zarządzanie systemem. Do końca kwietnia drogowcy wyślą uczestnikom dokumentację. Kontrakt zostanie podpisany na 8 lat, a 1 lipca 2011 roku myto obejmie ok. 1,7 tys. km wszystkich autostrad i niektórych drogach ekspresowych. Docelowo znajdzie się w nim ok. 9,1 tys. km dróg.

Drogi po zimieMinione zimy dla drogownictwa były łaskawe w swojej łagodności. Ostatnia natomiast w żywiole opadów i tęgich mrozów nie odpuszczała przez długie miesiące. Po zimowym sezonie dla wszystkich zarządców przyszedł czas na weryfikację stopnia uszkodzeń dróg i klasyfikację ulic przeznaczonych do remontów pod względem ich stanu technicznego. To też jest czas szacowania niezbędnych wydatków na naprawy.

Szybka profilaktyka

Ulicami w stolicy zajmuje się w sumie ponad 20 instytucji. Zarząd Dróg Miejskich odpowiada za około 1/3 warszawskich ulic (804 kilometry). Są to przede wszystkim ulice, po których jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej. Pozostałymi drogami o łącznej długości 1900 kilometrów zajmują się urzędy dzielnic oraz Zarząd Terenów Publicznych. Ulice, którymi zajmuje się ZDM, są w zdecydowanie lepszym stanie niż reszta dróg gminnych, pozostających pod zarządem dzielnic.

W lipcu rozpocznie się budowa autostrady A2 ze Strykowa do WarszawyRealizacja planowanej od lat 70. trasy z Łodzi do Warszawy rusza z kopyta. Wykonawcy kończą dokumentację, a latem na budowy wjedzie ciężki sprzęt - informuje Dziennika Gazeta Prawna.

Budowa 90-km odcinka autostrady A2 z podłódzkiego Strykowa do rogatek Warszawy wchodzi w decydującą fazę. O końcowym sukcesie zadecydują najbliższe tygodnie. Jak dowiedział się „DGP”, do 15 kwietnia wykonawcy czterech odcinków trasy mają zakończyć projektowanie drogi. Piąty – austriacki Strabag, projekt złożył już w marcu. – I jak na razie wszystko idzie zgodnie z planem – mówi „DGP” Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Koniec awantury o bariery na drogachZ końcem 2009 roku wygasły aprobaty techniczne, które pozwalały firmom na produkowanie i handel barierami ochronnymi. Od stycznia 2010 r. Ministerstwo Infrastruktury nie wydało odpowiednich rozporządzeń na podstawie unijnej normy. - Resort zapewnia jednak, że opanował już sytuację – informuje Gazeta Dziennik Prawny.

W ośrodku szkoleniowym GDDKiA w podwarszawskim Józefowie spotkali się szefowie rządowej agencji odpowiedzialnej za drogowe inwestycje oraz firmy: projektowe, budowlane oraz wytwórcy barier chroniących samochody przed wypadnięciem z drogi w razie wypadku. – Udało się ustalić szczegółowe zapisy zarządzenia regulującego normy dla barier – mówi DGP Andrzej Maciejewski, wiceszef GDDKiA.

Pięć lat edroga.plRocznice to dobry czas na podsumowania. Taki dzień jak dziś, na pewno skłania do refleksji o tym, co za nami i co może być przed nami.
Pięć lat temu niewielka grupa ludzi, która uwierzyła, że Internet może być skutecznym narzędziem przekazu wiedzy i informacji, rozpoczęła pracę nad Portalem Drogowym www.edroga.pl. Na początku było to wewnętrzne źródło informacji dla pracowników EKKOM – narzędzie, które często tworzy większość firm. Później, podczas formułowania misji EKKOM stwierdziliśmy, że poza standardowym działaniem chcemy dzielić się z innymi informacjami związanymi z naszą branżą.

edroga jak Jak postrzegam portal i jaką widzę jego rolę wśród mediów przekazujących informacje? To pytanie jest proste, ale odpowiedź na nie trudna. Zacznę od prostego stwierdzenia: przyłożyłbym jeszcze więcej troski i uwagi do rozwoju portalu. Ten postulat wynika stąd, że mam akurat doskonałe pole do obserwacji. Tworzą je moi studenci. Odniesieniem są natomiast potrzeby pracy dydaktycznej. Chodzi tu przede wszystkim o seminaria, na których studenci otrzymują jakiś problem do zbadania i sporządzenia syntezy, a następnie publicznego przedstawienia, bo celem tego jest nauczenie ich analizowania i prezentowania wniosków. Młody inżynier musi zdobyć umiejętność właściwego prezentowania tego, co robi.