Drogi i mosty

Drogi zaczęły „wędrować”- Przedwczoraj, 23 maja, jedno osuwisko zeszło na drogi, wczoraj dwa. Pęknięcia nawierzchni w obszarach osuwiskowych pojawiają się nagle. W jakim tempie będą się ujawniały kolejne zniszczenia, trudno przewidzieć -  mówi Adam Czerwiński, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym Sączu. Szkody na drogach powiatu nowosądeckiego nie są skutkiem gwałtownej czy porywającej wody. One powstają teraz, gdy ustały opady. Skala kosztów związanych z usuwaniem tych zniszczeń może być dużo większa od tych poniesionych w poprzedniej powodzi, w 2001 roku.

Pierwsze powodziowe podsumowaniaW minionym tygodniu z powodu powodzi w ponad 100 miejscach na odcinkach dróg krajowych wprowadzono ograniczenia w ruchu pojazdów. Polegały one na kierowaniu ruchu jednym pasem drogi, wprowadzaniu objazdów oraz ograniczaniu prędkości. - Natomiast w 17 miejscach podjęto decyzję o zamknięciu odcinków dróg – poinformował Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Sposoby doraźnej ochrony obwałowań podczas akcji przeciwpowodziowejDoraźne zabezpieczenia obwałowań wykonywane są bezpośrednio przed akcją przeciwpowodziową lub w trakcie jej trwania. Wykonuje się je natychmiast po stwierdzeniu niekorzystnej sytuacji mogącej spowodować uszkodzenie budowli.

Łatwiejsze wywłaszczenia z terenów zalewowychDziennik Gazeta Prawna podaje, że powstał projekt ustawy ułatwiającej wywłaszczenia z terenów zalewowych, wzorowany na specustawie drogowej, który wprowadza nowy szczebel zatwierdzania zezwoleń na zabudowę.

Nowe przepisy mają w przyszłości ograniczyć straty wynikłe z powodzi. Na wywłaszczonych terenach będzie mogła ruszyć budowa infrastruktury przeciwpowodziowej.

Ministrowie infrastruktury i środowiska chcą też zmian w prawie, które zobowiązywałyby samorządy do zdobycia akceptacji regionalnych zarządów gospodarki wodnej dla planów zagospodarowania przestrzennego.

Remixing przyszłością remontów drógDzisiaj podstawowe problemy, z którymi muszą zmierzyć się drogowcy to coraz wyższe wymagania wobec ochrony środowiska (emisja szkodliwych związków do atmosfery, dążenie do ograniczenia wydobycia nowych kruszyw) oraz determinowane przez inwestorów obniżanie kosztów budowy i remontów dróg.

Naprzeciw tym wymaganiom wychodzą nieustannie doskonalone technologie recyklingu nawierzchni drogowych. W poniższym artykule chciałbym przybliżyć technologię remixingu oraz reformingu (będącą uproszczonym procesem remixingu).

Firm nie stać na odwołaniaWykonawca biorący udział w publicznym przetargu może liczyć na merytoryczne rozpoznanie swoich zarzutów dopiero, gdy zwróci się do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Wskutek dwóch ostatnich nowelizacji prawa zamówień publicznych całkowicie wyeliminowano postępowanie protestacyjne. Jednocześnie przez znaczne podwyższenie opłaty od skargi dotyczącej czynności zamawiającego dokonanej po otwarciu ofert praktycznie zamknięto także przedsiębiorcom instancję sądową.

- Teraz opłata wynosi aż 5 proc. wartości przedmiotu zamówienia, nie więcej niż 5 mln zł. Górną wysokość tej opłaty osiąga się już przy zamówieniu, którego szacunkowa wartość wynosi 100 mln zł - mówi Anna Szymańska z kancelarii Salans, wykładowca Podyplomowego Studium Zamówień Publicznych Uniwersytetu Warszawskiego.