Prawo

Ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa (Dz.U. Nr 34, poz. 173) została uchwalona 20 stycznia 2011 r. Wprowadza ona rozwiązania w zakresie majątkowej odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych za szkody, które wyrządzili odpowiednio Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego swoim działaniem lub zaniechaniem. Ustawa weszła w życie 17 maja br. (po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, co miało miejsce 16 lutego 2011 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wydał wyrok (8 lutego 2011 r.; sygnatura II SA/Lu 777/10), mocą którego oddalił skargę Zarządu Dróg Powiatowych na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego „w przedmiocie nakazania (temu zarządowi – przyp. autora) wykonania określonych czynności związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy”. O co chodziło?

Istnieje bogata oferta rozwiązań ITS, umożliwiających osiąganie celów społecznych, ekonomicznych i środowiskowych we wszystkich gałęziach transportu. Charakteryzują się one wysoką efektywnością, w tym  ekonomiczną. Niestety w Polsce oferty wykorzystywane są w niewielkim stopniu. Taką konkluzją podsumowany został IV Kongres ITS Polska, który obradował w Warszawie w dniach 25-26 maja br.

Wnioski dotyczące kierunków rozwoju ITS i działań prowadzących do szybszego wdrażania innowacyjnych i zaawansowanych rozwiązań w Polsce zostały właśnie przedstawione. Komisja wnioskowa Kongresu podkreśla, że jedną z przyczyn szerszego upowszechnienia rozwiązań ITS są trudności ze zdobyciem poparcia społecznego, bez którego trudno o decyzje polityczne (wysokie miejsce na liście priorytetów). Zaznacza też, że istotny jest wizerunek i zrozumienie sensu ITS przez społeczeństwo. Dlatego jeden z wniosków mówi, że należy położyć większy nacisk na propagowanie rozwiązań z grupy ITS, w tym zademonstrowanie ich efektywności. Kluczową rolę odgrywają tu media, które należy zachęcać do współpracy - należy je informować i w miarę możliwości dbać o obecność  w prasie i innych mediach.

W ostatnim czasie podjęto w mediach dyskusję dotyczącą ustalania kryteriów oceny ofert w postępowaniach o zamówienie publiczne, w szczególności w odniesieniu do zamówień na roboty budowlane. Z uwagi na komentarze mogące wprowadzić w błąd, co do kształtu obowiązujących przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, Urząd Zamówień Publicznych uznał za niezbędne odniesienie się do tych ważnych z punktu widzenia udzielania zamówienia zagadnień.

Kongresowy apel drogowcówUczestnicy XII Ogólnopolskiego Kongresu Zarządców Dróg Powiatowych, który obradował w dniach 1–3 czerwca 2011 r. w Wysowej, stwierdzili, że realizacja programów wspierających finansowanie dróg powiatowych w ostatnich czterech latach ze środków krajowych i Unii Europejskiej pozwoliła wykonać wiele istotnych zadań na sieci tych dróg, jednak w skali ogólnej nie pozwoliła zatrzymać tempa niszczenia i degradacji dróg powiatowych; realizacja inwestycji – także w ramach tych programów zasadniczo ograniczyła możliwości finansowania przez powiaty remontów i zabiegów bieżących, od których zależy trwałość dróg i warunki przejezdności.

Lokalizacja kanału technologicznego przez zarządcę drogiZgodnie z art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2007, Nr 19, poz. 115 z późn. zm.), zwana dalej „ustawą o drogach", zmienionym przez ustawę z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz.U. Nr 106, poz. 675), zwana dalej „ustawą szerokopasmową”, zarządca drogi w trakcie budowy lub przebudowy drogi jest obowiązany zlokalizować kanał technologiczny w pasie drogowym: dróg krajowych; pozostałych dróg publicznych, chyba że w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia informacji, o której mowa w ust. 6a, nie zgłoszono zainteresowania udostępnieniem kanału technologicznego.