Prawo
W wyniku analizy doświadczeń dotyczących ograniczeń i barier prawnych, finansowych i organizacyjnych przy realizacji zadań związanych z utrzymaniem modernizacją i budową dróg, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich na posiedzeniu w maju postanowił zwrócić uwagę na następujące problemy.
Organizacyjne
Brak rozwiązań systemowych związanych z rozprowadzaniem ruchu drogowego z węzłów autostradowych i dróg ekspresowych. Problem rozprowadzenia ruchu drogowego w tych miejscach spada na samorządy lokalne, które nie dysponują odpowiednimi środkami na rozwiązanie tego typu problemów.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
Dyrektywa 2008/96/WE Parlamentu Europejskiego oraz Rady Unii Europejskiej z 19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz. Urz. UE L 319 z dnia 29 listopada 2008 r., str. 59) reguluje procedury zapewniające spójny i wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej. Dyrektywa odnosi te procedury do dróg znajdujących się na etapie projektu, budowy oraz użytkowania. Jej regulacje są obecnie implementowane do polskiego prawa.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
Gdyby intencją twórcy rozporządzenia z 3 lipca 2003 w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. nr 220 z 23 grudnia 2003, poz. 2181) było, aby kombinacji znaków B-2/T-22 oraz D-3/T-22 bezwzględnie musiało towarzyszyć oznakowanie poziome, z pewnością dokonałby stosownego odwołania do przepisów Załącznika nr 2, umieścił rysunek rozwiązania typowego z oznakowaniem poziomym, postawił wymóg stosowania znaku F-19 z wynikającym z niego wymogiem odpowiedniego oznakowania poziomego lub zapisał konieczność stosowania oznakowania poziomego, a nie tylko pionowego (kombinacja znaków B-2/T-22 i D-3/T-22).
- Szczegóły
- Marcin Hyła
Polskie przepisy jednoznacznie dopuszczają dwukierunkową organizację ruchu rowerowego w jezdni ulic jednokierunkowych. W przepisach prawa istnieją specjalne instrumenty w postaci znaków drogowych przeznaczonych do wyznaczania takiej organizacji ruchu oraz zasad ich stosowania. W szczególności chodzi o tabliczkę T-22 („nie dotyczy rowerów jednośladowych”), którą umieszcza się pod znakami B-2 („zakaz wjazdu”) oraz znakami D-3 („droga jednokierunkowa”) w celu dopuszczenia dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdni ulicy jednokierunkowej. Można również stosować tablicę informacyjną F-19, jednak zarządzający ruchem nie ma obowiązku jej stosowania. Użycie tablicy F-19 wymaga wyznaczenia pasa ruchu dla rowerów oznakowaniem poziomym (linia P-2b).
- Szczegóły
- Marcin Hyła
Uchwalona 1 kwietnia br. nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym z 20 czerwca 1997 r. dostosowuje przepisy tego aktu do wymogów Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu 8 listopada 1968 r. (Dz. U. z 1988 r. nr 5 poz. 40 i 44) oraz jej zmian z 2006 roku. Zmiany służą lepszej organizacji ruchu, a tym samym promocji ruchu rowerowego oraz poprawie bezpieczeństwa rowerzystów. Proponowane zmiany uwzględniają także rozwój rynku i technologii. Wprowadzane nowelą przepisy są znane i stosowane w innych krajach, szczególnie tych znanych z wysokiego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nowa regulacja czeka na podpis prezydenta.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
Jak budować infrastrukturę komunikacyjną, by minimalizować dramatyczne skutki żywiołów? Czy obowiązujące regulacje prawne służą tworzeniu infrastruktury odpornej na siły natury? Tym zagadnieniom poświęcona była konferencja „Współczesne technologie w świetle zabezpieczenia infrastruktury drogowej przed klęskami żywiołowymi”
(Zakopane, 30 marca - 1 kwietnia br.), którą współorganizowali: Politechnika Krakowska, Polski Kongres Drogowy, Zarząd Województwa Małopolskiego, Związek Mostowców RP Oddział Małopolski.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl