Drogi i mosty

„Czwórka” po remoncie będzie wygodna i bezpiecznaPrzebudowa drogi krajowej nr 4 na odcinku Machowa-Łańcut jest ważną inwestycją zarówno dla Podkarpacia, jak też Polski. „Czwórka” stanowi bowiem zasadniczy element układu komunikacyjnego kraju. Łączy ona zachodnią i wschodnią część Polski, wiodąc od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą. Jest także częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T . W niedalekiej przyszłości stanowić będzie również alternatywną drogę dla autostrady A4.

Wartość przebudowy całego odcinka Machowa-Łańcut to ponad 583 mln zł. Inwestycja w 85 procentach, a więc w wysokości 561 mln zł, została sfinansowana z Funduszu Spójności. Projekt pod nazwą „Przebudowa drogi krajowej nr 4 na odcinku Machowa - Łańcut km 527+456-613+767,30” jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VI. Drogowa i lotnicza sieć TEN-T . Prace rozpoczęły się w sierpniu 2008 roku. Termin zakończenia całego projektu wyznaczono na koniec grudnia 2011 roku.

Drogi w priorytetach transportowychZ unijnych funduszy przeznaczonych na Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko aż 19,4 mld euro zostało przeznaczone na realizację trzech priorytetów transportowych. Te środki stanowią ponad 70 procent alokacji programu, z tego zaś aż 57 procent to środki na drogi. Instytucją wdrażającą dla priorytetów transportowych PO IiŚ jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Drogowe cele priorytetów transportowych w PO IiŚ to: budowa nowych odcinków autostrad i budowa lub modernizacja dróg ekspresowych (Priorytet VI: Drogowa i lotnicza sieć TEN-T) oraz poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego (Priorytet VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe). O stanie realizacji projektów drogowych mówi Anna Siejda – dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Urzędnicy blokują konkurencję w przetargach publicznychUrzędnicy wciąż zbyt chętnie udzielają publicznych zleceń bez otwartych przetargów. Aby ograniczyć nadużycia Urząd Zamówień Publicznych opracował projekt nowych wytycznych w sprawie zasad stosowania niekonkurencyjnych trybów udzielania zamówień publicznych. Trafił on do uzgodnień międzyresortowych.

- Tę inicjatywę należy ocenić pozytywnie - uważa Agnieszka Chwiałkowska, prawnik w zespole prawa zamówień publicznych WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Podkreśla, że wytyczne zawierają praktyczne wskazówki na temat prawidłowego rozumienia przesłanek stosowania trybów niekonkurencyjnych, poparte najnowszym orzecznictwem arbitrów, sądów powszechnych i Trybunału Sprawiedliwości UE.
- Chociaż wytyczne nie stanowią wiążącej interpretacji przepisów, to niewątpliwie ich stosowanie pozwoli zamawiającym uniknąć wielu błędów, których konsekwencje mogą być dotkliwe - dodaje.

W 16 RPO już zakończono jedną czwartą drogowych projektówFundusze europejskie w regionalnych programach operacyjnych są rozdzielane przez władze regionu. To zarządy województw negocjowały z Komisją Europejską budżety programów oraz określały zadania, na jakie te pieniądze zostaną przeznaczone. Funkcję instytucji koordynującej zarządzanie regionalnymi programami operacyjnymi pełni Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. O stanie realizacji 16 RPO w zakresie projektów drogowych mówi Ewa Wnukowska – dyrektor Departamentu Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych MRR.

Ruch rowerowy w PolsceChoć wydaje się, że w Polsce w ostatnich latach ruch rowerowy wzrósł, to jednak naszemu krajowi daleko do państw  starej UE. Udział podróży rowerowych w niektórych miastach europejskich jest imponujący i pokazuje, że poprzez odpowiednią politykę transportową można inspirować wzrost ruchu rowerowego.

Żadne krajowe statystyki nie gromadzą ani nie analizują liczby rowerów i ich użytkowników. Również w Polsce brakuje badań i kompleksowej metodologii szacującej wielkość ruchu rowerowego. Najlepiej ruch rowerowy jest rozpoznany na drogach krajowych mimo, że jest on na pewno mniejszy niż na drogach gminnych czy powiatowych. Wynika to z faktu, że GDDKiA przeprowadza co 5 lat tzw. Generalny pomiar ruchu (GPR). Ostatni przeprowadzono w 2005 roku (obecnie są w trakcie opracowań pomiary wykonywane dla tegorocznej edycji badań GPR2010, z których powstanie charakterystyka aktualnych trendów ruchu rowerowego na drogach krajowych).

Na generalnym wykonawcy spoczywa pełna odpowiedzialność wobec inwestora za kompleksowe wywiązanie się z warunków umowy o roboty budowlane.

Z chwilą podpisania umowy z inwestorem generalny wykonawca zaciąga samodzielnie zobowiązanie do wykonania własnym staraniem całej inwestycji i w konsekwencji odpowiada względem inwestora zarówno za siebie, jak i za swoich podwykonawców. Konflikt może jednak powstać w razie zlecenia robót dodatkowych. Takie zlecenie, które traktowane jest jak rozszerzenie zawartej wcześniej umowy, nie zawsze bowiem będzie wiązać się z dodatkowym wynagrodzeniem.

- Szczegółowego uregulowania z inwestorem wymagają zarówno potrzeby takich robót, jak i zakres oraz warunki ich wykonania jeszcze przed przystąpieniem do ich realizacji - mówi radca prawny Tomasz Mizikowski, wspólnik w Kancelaria Prawna Chajec, Don-Siemion & Żyto.