Drogi i mosty

Dawniej szanse na publiczne zlecenia miały tylko najbardziej doświadczone i wiarygodne firmy. Poprzeczka była ustawiona wysoko. Teraz, od nowelizacji z 2009 roku, o zamówienia publiczne może się ubiegać praktycznie każdy, nawet ten, kto działa na rynku od wczoraj. Wystarczy, że w przetargu przedstawi cudze papiery, czyli zobowiązanie innej firmy do udostępnienia mu potencjału - kadrowego, technicznego czy finansowego. Co gorsza, można także powoływać się na cudze doświadczenie i wiedzę. Na rynku już pojawiły się firmy gotowe odpłatnie udostępnić swoje referencje innym. Rodzi się nielegalny handel referencjami.

- Jak dojdzie do ordynarnego handlu - na zasadzie: dam ci moje referencje, posłuż się nimi w przetargu, a potem nic nie będę robił w tym postępowaniu - to jest to zwykły kryminał - ocenia Włodzimierz Dzierżanowski, prezes zarządu Grupy Doradczej Sienna.

Resort infrastruktury chce zarobić na obwodnicach 1,2 mld złotych. Pieniądze mają uratować planowane inwestycje drogowe, podaje "Dziennik Gazeta Prawna".

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powrócił do pomysłu zarabiania na obwodnicach autostradowych. Jednak zdaniem fachowców nie ma szans, by uzbierać z nich rocznie 1,2 mld zł.

"DGP" dowiedział się, że eksperci Zespołu Doradców Gospodarczych TOR wyliczyli, iż w 2015 roku z elektronicznego systemu pobierania opłat od samochodów powyżej 3,5 tony za przejazd ponad 9 tys. km autostrad, dróg ekspresowych i krajowych do budżetu państwa wpłynie 3,3 mld zł. Trudno więc wyobrazić sobie, że opłaty z 250 km obwodnic przyniosłyby 1,2 mld zł.

Polski test asfaltu porowategoPowszechnie panującą w Polsce opinią o asfaltach porowatych jest ta, że nie ma u nas warunków do ich stosowania. Czy jednak w innych państwach o zbliżonym położeniu geograficznym i podobnym klimacie takie warunki istnieją skoro jest on tam stosowany i doskonale się sprawdza? - Ta technologia obrosła wieloma mitami, stąd postrzegana jest sceptycznie. Opór wobec niej należy przełamać, a metodą na to są staranne i kompleksowe analizy porównawcze wszystkich kosztów jakie wynikają z budowy i utrzymania nawierzchni tradycyjnych i z asfaltu porowatego – podkreśla dr inż. Igor Ruttmar, prezes TPA Instytut Badań Technicznych Sp. z o.o.

„Porowata” nowośćW październiku w stałych portalowych działach nie zabraknie aktualnie istotnych zagadnień, wymagających zarówno baczniejszych analiz, jak też poszukiwania optymalnych rozwiązań.  W tym przypadku szczególnie chodzi o hałas komunikacyjny. Niestety współczesny ruch generuje poziom hałasu, który przekracza dopuszczalne normy. Uciążliwości wynikające z hałasu komunikacyjnego dotykają już blisko 80 mln Europejczyków. Przy tym szkody, jakie są skutkiem oddziaływania hałasu na ludzki organizm, szacuje się na 38 mld euro rocznie.

Wiadomo, że ekrany dźwiękochłonne nie są idealnym rozwiązaniem problemu, mało tego - ogromnie kosztownym. Dlatego współczesne drogownictwo intensywnie poszukuje rozwiązań w zakresie tzw. cichych nawierzchni. Mieszanki, jakie stosujemy w kraju do budowy nawierzchni - najogólniej określając - są tzw. szczelnymi. Natomiast popularność w Europie w tej chwili zdobywają nawierzchnie porowate, w których wolna przestrzeń sięga nawet powyżej 22 procent. Asfalt porowaty - potocznie określając - jest więc nawierzchnią z dziurami. Ale właśnie to daje efekt obniżenia hałasu nawet o 8-10 dB.  Na zalety tej technologii zwraca uwagę prof. Dariusz Sybilski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w materiale „Drogi ciche, bo porowate” (publikacja z 4 października).

Z dróg znikną atrapy fotoradarówFotoradary niedługo będą stały tylko tam, gdzie rzeczywiście jest niebezpiecznie na drodze. Mają bowiem zmuszać kierowców do tego, by zdjęli nogę z gazu, a nie służyć wyłącznie zarabianiu przez gminę pieniędzy na mandatach. Dlatego o ich lokalizacji zdecyduje policja  - poinformował Dziennik Gazeta Prawna.

Wzrost optymizmu w branży budowlanej w PolsceDzięki zwiększającej się stopniowo ilości realizowanych i planowanych inwestycji, firmy budowlane obecną koniunkturę na rynku oceniają nieco lepiej niż pół roku wcześniej. Działalność budowlańców w dalszym ciągu utrudniona jest przez liczne bariery rynkowe, jednak coraz więcej firm w aktualnej sytuacji doszukuje się także czynników mających pozytywny wpływ na rynek.