Mobilność

Rozszerzone zostaną uprawnienia Inspekcji Transportu Drogowego (ITD). Funkcjonariusze tej służby skontrolują także kierowców samochodów osobowych i motocykli. Zatrzymają też do kontroli kierowcę, co do którego mają podejrzenie, że prowadzi pojazd pod wpływem alkoholu, lub takiego, który spowodował zagrożenie w ruchu drogowym. Takie uprawnienia daje im nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym, która wejdzie w życie 31 grudnia 2010 roku.

- W tej chwili inspektorzy transportu drogowego, widząc kierowcę np. samochodu osobowego, który rażąco narusza przepisy ruchu drogowego, formalnie nic nie mogą zrobić. Zmiana prawa wprost pozwala zatrzymać do kontroli taką osobę - mówi Marcin Flieger z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Bezkarni osiedlowi kierowcyPolicja i straż miejska niechętnie interweniują na uliczkach osiedlowych - alarmują nasi czytelnicy. Mieszkańcy osiedli skarżą się, że pomimo zmiany przepisów ruchu drogowego, które umożliwiły karanie kierowców za wykroczenia na drogach wewnętrznych, prawo pozostaje na papierze.

Od 4 września 2010 roku obowiązuje nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym, która umożliwia egzekwowanie przepisów nie tylko na drogach publicznych, ale i na drogach wewnętrznych. Zgodnie z tymi regulacjami możliwe jest karanie kierowców w strefach ruchu na drogach wewnętrznych. Brakuje jednak przepisów wprowadzających oznakowanie takiej strefy. Jednak nowela wprowadziła pewną furtkę, która pozwala na karanie kierowców za nieprzestrzeganie znaków drogowych na wszystkich drogach - także wewnętrznych.

Miejsca z fotoradarami będą oznakowaneTermin na ukaranie kierowcy za wykroczenie zarejestrowane fotoradarem będzie liczony od dnia ujawnienia czynu przez urządzenie rejestrujące, a nie od dnia dokonania z niego odczytu przez uprawnionego funkcjonariusza. "Dziennik Gazeta Prawna" poinformował o głosowaniu senatorów, które wprowadzi poprawkę do nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Senat pozostawił zapis, by na ukaranie mandatem kierowcy na podstawie zdjęcia z fotoradaru było 180 dni. Do ustawy wprowadzono w sumie 15 poprawek, które będzie musiał jeszcze rozpatrzyć Sejm.

Nadużycia na wielkim węźle autostradowym"Dziennik Gazeta Prawna" poinformował, że śląscy policjanci i prokuratorzy sprawdzają działania urzędników, którzy nadzorowali budowę węzła, oraz użycie substancji niebezpiecznych dla środowiska.

W śledztwie dotyczącym nadużyć przy budowie największego w Europie Środkowej węzła autostradowego prokuratorzy na razie nie przedstawili nikomu zarzutów.

Jak podaje "DGP" jeden z podwykonawców węzła miał dostarczać pod budowę autostrady pyły z elektrowni, z których  robiona jest podbudowa drogi. Wcześniej jednak pyły powinny zostać wymieszane z innymi materiałami, a z informacji policji wynika, że ten warunek nie był spełniony.

Ustawienie białej tablicy z napisem „Strefa ruchu” na drodze wewnętrznej czy osiedlowym parkingu sprawi, że będzie można dostać mandat za każde wykroczenie drogowe.

Na parkingach pod hipermarketami czy niektórych drogach przy osiedlach mieszkaniowych pojawi się możliwość ustanowienia stref ruchu, poinformował Dziennik Gazeta Prawna. Dzięki temu policja i straż miejska będą mogły wystawiać tam mandaty za wykroczenia tak jak na drogach publicznych. Wynika to z projektów nowelizacji dwóch rozporządzeń, które przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. Jedna zmiana określi wzór znaku drogowego oznaczającego wjazd do strefy ruchu i wyjazd z niej. Projekt drugiego rozporządzenia przewiduje zasady stawiania takich znaków na drogach wewnętrznych. Propozycje tych zmian trafiły właśnie do konsultacji społecznych, które potrwają do 15 października.

Na Euro zabraknie 200 km autostradDziennik Gazeta Prawna informuje, że w czwartek rząd  podpisze kontrakt na budowę ostatniego odcinka autostrad na Euro. Jednak z wieloma trasami do 2012 roku nie zdąży.

Jak dowiedział się „DGP”, GDDKiA nie ma jeszcze kompletu pozwoleń na ponad 40 obiektów inżynieryjnych położonych wzdłuż trasy A4 z Rzeszowa do Jarosławia. Rozpoczęcie prac mogą opóźnić też samorządowcy, którzy nie chcą udostępniać budowlańcom lokalnych dróg. Z tego powodu np. prace na autostradzie A4 z Krakowa do Tarnowa do dzisiaj nie rozpoczęły się na całym odcinku.

Zdaniem Wojciecha Malusiego, prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, do Euro 2012 na pewno nie powstanie 91 km autostrady A2 z Łodzi do Warszawy oraz blisko 90 km A4 z Rzeszowa do granicy z Ukrainą. Pod znakiem zapytania stoi też ukończenie niektórych fragmentów 140-km autostrady A1 z Torunia do Łodzi.