Inżynieria ruchu

Przez ostatnie kilkanaście lat, od kiedy dostrzeżono potrzebę osób niepełnosprawnych do samodzielnego korzystania z komunikacji miejskiej, nastąpił duży postęp w dostosowywaniu infrastruktury transportu zbiorowego do ich specyficznych wymagań. Wciąż jednak jest wiele do zrobienia.

Wzrost obciążenia transportem osobowym słowackich dróg do 2020 roku szacowany jest pomiędzy 25 a 35 procent. W 2011 r. w Słowacji zarejestrowano prawie 70 tys. nowych samochodów osobowych, a w sumie na koniec minionego roku odnotowano liczbę ponad 2 mln tych aut. Dynamika rozwoju motoryzacji oznacza wzmożenie problemów komunikacyjnych w sensie przejezdności i płynności ruchu. Ich rozwiązanie w dużej mierze zależy od właściwie realizowanej polityki parkingowej.

Implementacja dyrektywy ITS w polskich przepisach nastąpi w ustawie o drogach publicznych, której odpowiedni projekt zmian został już przygotowany i - po przedłożeniu przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej - przyjęty 12 czerwca br. przez Radę Ministrów.

KE tworzy specyfikacje ITS cz. IDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/EU z 7 lipca 2010 roku w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (tzw. dyrektywa ITS) jest narzędziem do wykonania przyjętego w 2008 roku planu działań w zakresie inteligentnych systemów transportowych (Action Plan for the Deployment of ITS in Europe). Dyrektywa ustanawia podstawę wspólnego wypracowania i przyjęcia specyfikacji ITS. Obecnie trwają prace nad specyfikacjami dla poszczególnych obszarów priorytetowych, wyznaczonych tą dyrektywą. Ma to zapewnić interoperacyjność funkcjonujących i wdrażanych w państwach członkowskich usług i aplikacji ITS.

Detektory w systemach WIM cz. IIWażenie pojazdów w ruchu jest to proces estymacji nacisków statycznych na podstawie pomiarów dynamicznych nacisków kół pojazdu na podłoże, w sytuacji, kiedy kontakt obiektu mierzonego z czujnikiem jest bardzo krótki. System, który realizuje taki proces nazywa się właśnie systemem WIM (Weigh in Motion). W systemach WIM możliwe jest wykorzystanie następujących czujników: pojemnościowego, tensometrycznego, światłowodowego (opisanych w części I) oraz piezoelektrycznego i kwarcowego.

Detektory w systemach WIM cz. IPod pojęciem detektora, w pomiarach parametrów ruchu drogowego, rozumie się urządzenie, które współpracując z czujnikiem, pozwala na wykrycie obecności pojazdu w ściśle określonym punkcie pomiarowym lub w wyznaczonej strefie i ewentualnie pomiar wybranych jego parametrów.

W kontekście zastosowań w systemach ważenia pojazdów w ruchu (systemy WIM) interesujące są detektory (czujniki) reagujące na parametry indywidualnego pojazdu. Ze względu na specyfikę zastosowania (wymagany jest kontakt fizyczny obiektu z czujnikiem) będą stosowane zawsze tzw. czujniki wbudowane (czyli czujniki ingerujące w nawierzchnię jezdni).