Inżynieria ruchu

Złożony charakter zjawiska powstawania wypadków drogowych sprawia, że skuteczne działania prewencyjne powinny być prowadzone w sposób całościowy, skoordynowany i uporządkowany z zaangażowaniem spójnego zespołu metod oraz odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych. Oznacza to, że niezbędne jest funkcjonowanie systemu brd, który jest zdolny do ciągłego usprawniania się i upewniania, że wszystkie okazje służące poprawie brd są rozpoznawane i wdrażane.

Działania dla BRD: dekada ONZ i kierunki polityki KE„Co roku w wypadkach drogowych ginie 1,3 - 1,5 miliona osób, a ponad 50 milionów zostaje rannych z trwałym uszczerbkiem na zdrowiu. To jak Globalna Epidemia, która zabija 1/3 młodych ludzi do 25 roku życia i stawia w cieniu wszystkie ataki terrorystyczne i operacje wojskowe świata. Podczas ataku na World Trade Center zginęło mniej osób niż każdego dnia ginie na ulicach świata. 4000 zabitych dziennie w wypadkach drogowych nie jest nawet warte nagłówków w gazetach. Uznajemy te ofiary jako coś normalnego jako cenę postępu – a to musi się zmienić i dlatego właśnie ONZ ogłosiło lata 2010 – 2020 dekadą BRD” – zaznacza Roland Wiederkehr, konsultant ONZ ds. bezpieczeństwa drogowego.

Wrocław: Zintegrowany System Transportu SzynowegoWrocław - jak większość polskich dużych miast - od lat boryka się z korkami i brakiem miejsc parkingowych. Utrudnia to osobom korzystającym z własnego środka lokomocji dojazdy do pracy, powoduje frustracje i niezadowolenie mieszkańców. Stan komunikacji zbiorowej odziedziczony po poprzedniej epoce również pozostawia wiele do życzenia. Większość taboru tramwajowego i torowisk jest przestarzała, torowiska są prowadzone niejednokrotnie w osi jezdni, tramwaje stoją w korkach. Stan torowisk nie pozwala na szybką jazdę, linie tramwajowe nie są wytyczone optymalnie.

Niemieckie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast opublikowało Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011, który powstawał w oparciu o szerokie konsultacje społeczne. Zasadniczy cel jaki wyznaczył program na polu brd to zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na niemieckich drogach o 40% do 2020 r.

BRD: mniej błędów – mniejsze straty społeczneProcedury zapewniające spójny i wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej reguluje dyrektywa 2008/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej (Dz. Urz. UE L 319 z 9.11.2008, str. 59). Obejmują one etap projektowania drogi, jej budowy oraz użytkowania.

Bezpieczeństwo infrastruktury drogowej (III) Umocowanie audytu– W trakcie przygotowań projektu ustawy rozważaliśmy czy na każdy z etapów powinien być jeden audytor czy odrębny dla poszczególnych etapów. Właściwe rozwiązanie jednak pokaże dopiero praktyka. Natomiast ważnym postanowieniem dyrektywy jest to, że audyt jest wykonywany niezależnie od zarządcy drogi. Jak rozumieć tę niezależność? W polskich przepisach zwrócono uwagę na dwa aspekty niezależności.