Mobilność
Zgodnie z wynikami ostatniego badania Eurobarometru Europejczycy znacznie lepiej postrzegają sytuację gospodarczą w Europie. Ponad połowa Europejczyków (51 proc.) ocenia przyszłość UE optymistycznie (wzrost z 49 proc. w stosunku do Eurobarometru z wiosny 2013 r.). W sumie 43 proc. obywateli (o 1 punkt procentowy więcej niż w poprzednim badaniu) jest zdania, że UE podejmuje właściwe działania w celu wyjścia z kryzysu i stawienia czoła nowym globalnym wyzwaniom.
- Szczegóły
- AS
Polskie przepisy ruchu drogowego zabraniają prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu bądź substancji podobnie działających. Stan po użyciu alkoholu określany jest na poziomie jego stężenia we krwi pomiędzy 0,2 i 0,5‰, natomiast nietrzeźwości powyżej 0,5‰. Te wartości mają istotne znaczenie w rozpatrywaniu wykroczeń drogowych i mogą stanowić okoliczność braną pod uwagę w wymierzeniu adekwatnej do zdarzenia kary.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Ponad 20 proc. wszystkich śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Unii Europejskiej to piesi. Ich bezpieczeństwo na drogach od 2001 roku stale się poprawia – według raportu Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) śmiertelność wśród pieszych spadła o 34 proc. między 2001 i 2009 rokiem. Jednak spadek ten był mniejszy niż w przypadku pasażerów pojazdów. Bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu wymaga szczególnej uwagi, zwłaszcza jeśli ze względu na zdrowie publiczne i ochronę środowiska zachęca się do częstszego podróżowania pieszo lub rowerem.
- Szczegóły
- Redakcja - edroga.pl
Doskonalenie nauki, umocnienie przemysłu jako lidera i sprostanie społecznym oczekiwaniom – to trzy podstawowe priorytety programu Horizon 2020, który Komisja Europejska proponuje na lata 2014-2020. Program ten co do zasady łączy naukowe badania i innowacje, ma służyć podnoszeniu konkurencyjności europejskiej gospodarki oraz ma sprostać społecznym wyzwaniom w zakresie zdrowia, czystej energii i transportu. Zadaniem programu jest wzmocnienie pozycji europejskiej nauki oraz zapobieżenie skutkom kryzysu ekonomicznego.
- Szczegóły
- Agnieszka Serbeńska
Pomiary były wykonywane w czerwcu 2011 roku. Przejazdy poszczególnymi środkami transportu realizowane były podczas szczytu porannego w godzinach 7:00-9:00 i popołudniowego w godzinach 14:30- 16:30. Przeszkoleni uczestnicy badań otrzymali karty pomiarowe, na których odnotowywano zarówno całkowity czas podróży mierzony od punktu początkowego do celu (podróż samochodem), jak i czasy dojścia do wybranego środka transportu, czas przejazdu oraz czas przejścia do celu (autobusem oraz rowerem). Podczas planowania eksperymentu uwzględniono zalecenia zawarte w [1] i [2]. Schematy podróży pokazano na rys.5.
- Szczegóły
- Lesław Bichajło, Mateusz Szarata
Jednym ze sposobów zmniejszenia natężenia ruchu samochodów w centrach miast jest promowanie komunikacji zbiorowej i rowerowej. Samorządy niektórych miast wprowadziły usługę „roweru miejskiego”. W niniejszej pracy na przykładzie miasta Rzeszowa przedstawiono analizę czasu podróży w godzinach szczytu komunikacyjnego rowerem miejskim między punktami docelowymi zlokalizowanymi w kluczowych punktach miasta. W celu oceny efektywności roweru miejskiego wyniki te porównano z czasem podróży tradycyjnymi środkami lokomocji – autobusem komunikacji miejskiej oraz samochodem osobowym. Przedstawiona analiza nie obejmuje całokształtu zagadnień związanych z problematyką transportu rowerowego w miastach.
- Szczegóły
- Lesław Bichajło, Mateusz Szarata