- 1. ŚFD: asfalt na śląskich drogach wojewódzkich
- (Drogi i mosty)
- ... Zdaniem Zbigniewa Tabora, wieloletniego dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, rozwiązaniem jest stosowanie asfaltów wysokomodyfikowanych polimerami. - Te lepiszcza zaczęto stosować ...
- Utworzone: 02 lipiec 2019
- 2. ASFALTY 2018 już trwają
- (Drogi i mosty)
- ... asfaltowych na trwałość zmęczeniową nawierzchni i na przejazdy pojazdów przeciążonych oraz odporność na koleinowanie MMA z tego typu lepiszczami; wyniki aktualnych prac badawczych dotyczących zastosowa ...
- Utworzone: 07 marzec 2018
- 3. Co powinniśmy wiedzieć o hałaśliwości nawierzchni?
- (Ochrona środowiska)
- ... to lepiszcza asfaltowego jest ok. 10-15%, kruszywa mineralnego ok. 80%, a pozostałą część tworzą wolne przestrzenie – wyjaśnił dr inż. Krzysztof Błażejowski, podczas III Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej ...
- Utworzone: 15 styczeń 2018
- 4. Drogi przyszłości dostępne od zaraz
- (Drogi i mosty)
- ... Stosowane mogą być też nawierzchnie sztywne ze zbrojeniem ciągłym i coraz bardziej modyfikowane lepiszcza. Jeśli pojazdy elektryczne staną się powszechne, paliwa przestaną być aż tak bardzo potrzebne, ...
- Utworzone: 08 grudzień 2017
- 5. "Zagospodarowanie ubocznych produktów spalania" - relacja
- (Drogi i mosty)
- ... łu stałego i ciekłego lepiszcza w większe skupiska, zwane granulami. Proces prowadzony ze spoiwami pozwala na uzyskanie trwałych struktur. Granulaty odznaczają się kulistym kształtem ziaren, wytrzymałoś ...
- Utworzone: 19 czerwiec 2017
- 6. Nowa Instrukcja wywoła spory wykonawców z zamawiającymi
- (Prawo)
- ... z dopuszczalnymi wartościami granicznymi dla poszczególnych parametrów oraz zastrzeżenia do metodyki naliczania potrąceń za przekroczenia określonych zawartości lepiszcza. W dokumencie DP-T ...
- Utworzone: 31 maj 2017
- 7. Remixing Plus na polskich drogach - Technika wykonawcza (IV)
- (Drogi i mosty)
- ... aby dostosować temperaturę ogrzewania do temperatury lepiszcza znajdującego się w istniejącej nawierzchni. Ponadto, szerokość ogrzewanego pasa powinna być większa od szerokości spulchniania o 10-15 cm, ...
- Utworzone: 10 styczeń 2017
- 8. Remixing Plus na polskich drogach - Zastosowanie (III)
- (Drogi i mosty)
- ... oraz odporność na deformacje. Dodana mieszanka powinna zawierać dobrej klasy kruszywa łamane. Polecane w tym wypadku są na przykład grysy lub piaski łamane. Ważną rolę odgrywa też rodzaj lepiszcza, które ...
- Utworzone: 09 styczeń 2017
- 9. Hałas drogowy dokucza milionom Polaków
- (Ochrona środowiska)
- ... guma użyta do produkcji nawierzchni stanowi wagowo do 15-30% lepiszcza. Maksymalna potencjalna redukcja hałasu tej eksperymentalnej nawierzchni wynosi 12-14 dB. Źródło: PSWNA ...
- Utworzone: 06 maj 2015
- 10. Drogi jasne i jaśniejsze
- (Drogi i mosty)
- ... lepiszcza syntetycznego bądź pochodzenia roślinnego o barwie miodowej lub bezbarwne oraz z wykorzystaniem białych kruszyw. Nawierzchnie rozjaśniane to z kolei mieszanki mineralno-asfaltowe na bazie lepiszcza ...
- Utworzone: 23 luty 2015
- 11. Pierwsze nawierzchnie gumowo-asfaltowe w Zachodniopomorskiem
- (Archiwum1)
- ... i rozsądne z ekologicznego punktu widzenia, gdyż do asfaltu wprowadza się dodatki gumowe z rozdrobnionych, zużytych opon samochodowych. Lepiszcza gumowo-asfaltowe mają jeszcze jedną zaletę, mają szeroki ...
- Utworzone: 04 wrzesień 2013
- 12. Asfalt ze zwiększoną zawartością miału gumowego
- (Drogi i mosty)
- ... w okresie letnim, nie pogarszając przy tym właściwości w okresie zimowym. Pierwsze prace naukowo-badawcze nad lepiszczami gumo-asfaltowymi w Polsce były prowadzone pod kierunkiem prof. Piotra Radziszewskiego ...
- Utworzone: 13 sierpień 2013
- 13. Nawierzchnie „tecRoad”
- (Drogi i mosty)
- ... używanymi polimeroasfaltami. Uzyskane wyniki świadczą, że dodatek gumy w ilości 10% m/m do asfaltu zapewnia efektywną modyfikację lepiszcza o właściwościach podobnych do polimeroasfaltu modyfikowanego ...
- Utworzone: 31 październik 2012
- 14. Problem spękań niskotemperaturowych cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... odpowiada źle dobrane lepiszcze: „Analizując wyniki temperatury pękania kruchego na podstawie badań w aparacie BBR (dolny zakres rodzaju PG) należy stwierdzić, że badane lepiszcza wykazują niekorzystne ...
- Utworzone: 23 kwiecień 2012
- 15. Guma – drogowe perpetuum mobile
- (Drogi i mosty)
- ... z jednej strony poprawia parametry techniczne materiału drogowego, z drugiej – jako odpad przetworzony i powtórnie zużytkowany nie stanowi zagrożenia dla środowiska. – W Polsce lepiszczami gumowo-asfaltowymi ...
- Utworzone: 30 marzec 2012
- 16. Amerykańskie mma z czynnikiem precyzyjnego zaufania
- (Drogi i mosty)
- ... się na zgodność z deklarowanym PG. Natomiast materiał z recyklingu asfaltowych nawierzchni drogowych badany jest pod względem zawartości lepiszcza, składu ziarnowego, wilgotności i zawartości ziaren łamanych. ...
- Utworzone: 26 styczeń 2012
- 17. MMGA trwałe, ciche i przyjazne środowisku
- (Drogi i mosty)
- ... Gospodarka 2007-2013 (PO IG), Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie technologii wytwarzania lepiszcza gumowo-asfaltowego oraz mieszanek mineralno-gumowo-asfaltowych ...
- Utworzone: 10 styczeń 2012
- 18. Drogi dobre i trwałe
- (Drogi i mosty)
- ... w artykułach: „Drogi - drugie życie opon” i „Lepiszcza gumowo-asfaltowe w amerykańskim drogownictwie”. Wykorzystanie gumy ze zużytych opon jest jednym z działań wpisujących się w poszukiwania optymalnych ...
- Utworzone: 10 listopad 2011
- 19. Lepiszcza gumowo-asfaltowe w amerykańskim drogownictwie
- (Drogi i mosty)
- ... D8-02 „Standard Terminology Relating to Materials for Roads and Pavements” zawarto definicję lepiszcza gumowo-asfaltowego jako: materiał powstały w procesie reakcji w podwyższonej temperaturze pomiędzy ...
- Utworzone: 07 listopad 2011
- 20. Drogi - drugie życie opon
- (Drogi i mosty)
- ... Warszawskiej. Modyfikując asfalt polimerem kształtuje się jego właściwości w zakresie temperatur eksploatacyjnych i technologicznych. Mieszanki z lepiszczami modyfikowanymi są odporniejsze na deformacje ...
- Utworzone: 04 listopad 2011
- 21. Technologie budowy dróg o zmniejszonej emisji gazów cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... którego stan zależy od temperatury. Produkcja mieszanek mineralno-asfaltowych do nawierzchni drogowych wymaga obniżenia jego lepkości, aby otoczył ziarna kruszywa i spełnił rolę lepiszcza w mieszance. ...
- Utworzone: 04 październik 2011
- 22. Badania MMA z dodatkami obniżającymi temperaturę
- (Drogi i mosty)
- „Badania mieszanek mineralno-asfaltowych o obniżonej temperaturze otaczania” to tytuł pracy zleconej Politechnice Gdańskiej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Celem tego projektu jest ...
- Utworzone: 11 maj 2011
- 23. WMA – ekologia i rozsądek
- (Drogi i mosty)
- ... można podzielić na dwie grupy. Pierwsza polega na modyfikacji lepiszcza asfaltowego, w efekcie której obniża się jego lepkość. Zmianę właściwości lepiszcza uzyskuje się stosując dodatki: parafiny, estry ...
- Utworzone: 28 kwiecień 2011
- 24. Technologie mieszanek wytwarzanych na ciepło (WMA) cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... mineralnych, czy dodatków chemicznych. Również wykorzystują one proces spieniania, bądź różnego rodzaju emulsje oraz lepiszcza pochodzenia roślinnego o niskiej lepkości. Nieco rzadziej stosowane są technologie ...
- Utworzone: 19 kwiecień 2011
- 25. MMA w świetle wymagań normowych cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... sztywność, zmęczenie i odporność na koleinowanie. Wszystkie te trzy parametry premiują twarde lepiszcze o dużej sztywności w temperaturze pomiarów (10 i 60°C). Lepiszcza bardziej elastyczne, np. asfalty ...
- Utworzone: 31 marzec 2011
- 26. MMA w świetle wymagań normowych cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... zestawów wymagań wobec gotowej mma według określonych metod badawczych opisanych w normach PN-EN 12697. Są to wiec końcowe wymagania dla mieszaniny kruszyw i lepiszcza asfaltowego. Normy w ogóle nie precyzują, ...
- Utworzone: 30 marzec 2011
- 27. Droga pod laboratoryjną kontrolą
- (Drogi i mosty)
- ... natychmiast nam wykazuje problemu, jak na przykład niedogęszczenie, użycie niewłaściwego materiału czy lepiszcza. Informacje z takiego monitoringu trafiają do inżyniera kontraktu, kierownika projektu, ...
- Utworzone: 31 grudzień 2010
- 28. Mieszanki z destruktem asfaltowym
- (Drogi i mosty)
- ... technologicznym i eksploatacyjnym. Jest więc twarde i o małej zawartości frakcji olejowych (jest kruche). Penetracja starego lepiszcza może spaść nawet do 10 x 0.1 mm. Zauważmy, że lepiszcze w granulacie ...
- Utworzone: 18 listopad 2010
- 29. Popyt i podaż na rynku asfaltowym
- (Drogi i mosty)
- ... na lepiszcza asfaltowe w zimie jest bliskie zera (w styczniu i w lutym działalność drogowców ogranicza się do łatania dziur). W marcu i kwietniu popyt stopniowo wzrasta, jednak jego dynamika zależy głównie ...
- Utworzone: 10 listopad 2010
- 30. TOFIC wzmacnia nawierzchnie
- (Drogi i mosty)
- ... Do mieszanek o nieciągłym uziarnieniu stosuje się przede wszystkim dodatek włókien celulozowych. Ma on zapobiegać spływaniu lepiszcza. Jak wiadomo w porównaniu z betonami asfaltowymi mieszanki te zawierają ...
- Utworzone: 05 listopad 2010
- 31. Polski test asfaltu porowatego
- (Drogi i mosty)
- ... (pory) jest podatna na oddziaływanie powietrza i wody, co staje się powodem szybszego starzenia i odmywania lepiszcza oraz powoduje, że nawierzchnie te są bardziej podatne na wykruszenia ziaren kruszywa. ...
- Utworzone: 14 październik 2010
- 32. Remixing przyszłością remontów dróg
- (Drogi i mosty)
- ... okazać się niewystarczający, szczególnie gdy mamy do czynienia z nawierzchniami, które utraciły swoją szorstkość wskutek nadmiernej ilości lepiszcza. Proces remixingu wychodzi naprzeciw tym problemom, ...
- Utworzone: 21 maj 2010
- 33. Modernizacja dróg metodą recyklingu nawierzchni
- (Drogi i mosty)
- ... lepiszcza. Następnie powstają próbki mieszanki - z reguły trzy rodzaje próbek z różnymi zawartościami emulsji i cementu. Na próbkach wykonuje się badanie oznaczenia stabilności i odkształcenia metodą ...
- Utworzone: 10 marzec 2010
- 34. Wykorzystanie koncentratu gumowo-asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... w tym przypadku został określony na podstawie badań laboratoryjnych lepiszcza 50/70 modyfikowanego koncentratem gumowo-asfaltowym (zawartość gumy 30-35%). W tablicy 1 zamieszczone zostały udziały procentowe ...
- Utworzone: 26 luty 2010
- 35. Wykorzystanie koncentratu gumowo-asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... mieszalnika miałem gumowym ulega połączeniu. Modyfikacji ulega sam asfalt, który w konsekwencji modyfikuje mieszankę mineralną. Czas niezbędny do dojrzewania tak powstałej mieszanki lepiszcza z gumą wynosi ...
- Utworzone: 25 luty 2010
- 36. WT-1 Kruszywa – do projektantów i inwestorów
- (Prawo)
- ... jest norma EN 12591: Asfalty i lepiszcza asfaltowe. Wymagania dla asfaltów drogowych, w której poszczególne kraje dokonały wyboru właściwości i wymagań dostosowanych do swoich warunków klimatycznych. Podobny ...
- Utworzone: 10 luty 2010
- 37. Ekologia w produkcji mas bitumicznych – Zeolit (II)
- (Drogi i mosty)
- ... Północnej ogrzewane są do 150oC albo wyżej, w zależności od użytego lepiszcza. Mieszanki produkowane z użyciem nowych produktów są wytwarzane przy temperaturze 120oC lub niższej. Niższa temperatura wytwarzania ...
- Utworzone: 18 listopad 2009
- 38. Ekologia w produkcji mas bitumicznych – Sasobit (I)
- (Drogi i mosty)
- ... do zmniejszania lepkości lepiszcza asfaltowego zarówno podczas procesu mieszania asfaltu, jak również układania (wbudowywania). Obniżenie lepkości asfaltu pozwala na zmniejszenie temperatury pracy o 18-54 ...
- Utworzone: 17 listopad 2009
- 39. SPENS dla efektywniejszej budowy i utrzymania dróg
- (Drogi i mosty)
- ... oraz dostępności materiałów i sprzętu. Opracowywane zalecenia uwzględniają lokalne warunki klimatyczne, dobór materiałów (lepiszcza, kruszywa, kruszywa gorszej jakości, materiały alternatywne, specjalne ...
- Utworzone: 22 październik 2009
- 40. Zagraniczna praktyka stosowania geosyntetyków - cz. III
- (Drogi i mosty)
- ... 100 m każda, zastosowano: warstwę SAMI, tj. 1.5 kg/m2 lepiszcza modyfikowanego elasyomnerem + 9 kg/m2 grysu 7/10, lakierowanego asfaltem, warstwę geowłókniny nasyconą i przyklejoną lepiszczem modyfikowanym ...
- Utworzone: 02 czerwiec 2009
- 41. Zagraniczna praktyka stosowania geosyntetyków - cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... do dolnej warstwy stosowana jest ograniczona ilość lepiszcza, ponieważ gorąca mieszanka mineralno-asfaltowa układana na geosyntetyku uplastycznia lepiszcze klejące i aktywizuje cieplnie także część lepiszcza ...
- Utworzone: 28 maj 2009
- 42. Zagraniczna praktyka stosowania geosyntetyków - cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... ze sczepnością warstw na odcinkach wzmacnianych; pobierane w okresie zimowym rozdzielały się, co wytłumaczono wzrostem sztywności mieszanek lub wzrostem sztywności klejącego lepiszcza; obserwacje potwierdziły, ...
- Utworzone: 26 maj 2009
- 43. Wymagania techniczne do stosowania na drogach publicznych
- (Drogi i mosty)
- ... 13808 Asfalty i lepiszcza asfaltowe – Zasady klasyfikacji kationowych emulsji asfaltowych do stosowania na drogach publicznych Rzeczypospolitej Polskiej. Określają właściwości i metody badań kationowych ...
- Utworzone: 17 marzec 2009