- 1. Bez infrastruktury nie będzie pojazdów autonomicznych
- (Mobilność)
- ... samochodu, który mógłby przemierzać drogi bez potrzeby ingerencji kierowcy. Efektem tych badań jest choćby tempomat. Jego pierwsza wersja powstała już w roku 1948 i nadal – odpowiednio ...
- Utworzone: 26 lipiec 2017
- 2. Rzeszów rozwiązuje problemy komunikacyjne
- (Mobilność)
- ... się kompleksowo całym miastem – podkreślił Paweł Potyrański. Przebudowano ponad 11 kilometrów ulic: wlotowe i wylotowe drogi z miasta, jak i kluczowe arterie prowadzące do centrum. Odnowiono ...
- Utworzone: 12 styczeń 2017
- 3. Katowice budują linię tramwajową
- (Drogi i mosty)
- ... wraz z infrastrukturą towarzyszącą, ścieżki rowerowej i Węzła Przesiadkowego „Kostuchna”. Drugi etap będzie dotyczył nowej drogi, której budowa możliwa będzie najwcześniej w 2030 r. ...
- Utworzone: 22 wrzesień 2016
- 4. Na rowerze po Małopolsce
- (Mobilność)
- ... i łącząc się z VeloMetropolis, z którą wspólnie biec będą do Mikluszowic. 5. VeloSkawa oparta zostanie o drogi gminne i powiatowe, część trasy poprowadzona zostanie po wałach przeciwpowodziowych ...
- Utworzone: 24 czerwiec 2016
- 5. Drogi jasne i jaśniejsze
- (Drogi i mosty)
- ... „jasne drogi” mają też wady. Nawierzchnie te łatwiej ulegają zabrudzeniom wskutek ruchu samochodowego. Niemniej ich parametry fotometryczne pozostają nadal lepsze niż tradycyjnych nawierzchni. Jane drogi ...
- Utworzone: 23 luty 2015
- 6. Problemy opracowań środowiskowych
- (Ochrona środowiska)
- ... przedsięwzięcia. Dodatkowo nakładane obowiązki często mijają się z kompetencjami zarządcy drogi, często też wydłużają terminy realizacji przedsięwzięć i podnoszą ich koszty. Ponadto pewne wymagania bywają ...
- Utworzone: 10 luty 2015
- 7. ODDZIAŁYWANIE AKUSTYCZNE TRAS KOMUNIKACYJNYCH NA PTAKI Część 2
- (Ochrona środowiska)
- ... specyficznych cech krajobrazowych otoczenia drogi (np. redukcja poziomu dźwięku powodowana przez ukształtowanie i zagospodarowanie terenu). Wyniki analizy w przypadku stosowania tej procedury mogą by ...
- Utworzone: 30 grudzień 2014
- 8. Praktyczne problemy i możliwości zastosowania nowych Planów Zadań Ochronnych dla obszarów Natura 2000 w opracowaniach środowiskowych w budownictwie komunikacyjnym cz. II
- (Ochrona środowiska)
- ... drogi nie przecina siedlisk przyrodniczych, czy miejsc występowania gatunków roślin i zwierząt) i czy będzie mogła zostać przeprowadzona. ‒ Pomimo, że informacje o środowisku oraz dostępność danych ...
- Utworzone: 20 listopad 2014
- 9. Możliwości kształtowania klimatu akustycznego w miastach za pomocą uspokojenia ruchu cz. II
- (Inżynieria ruchu)
- ... i klimatu akustycznego, który również w Polce jest wprowadzany coraz częściej w miastach jest strefa 30. Rozwiązanie to może być wprowadzane na ciągu drogi przechodzącej przez ścisłe centrum miejscowości ...
- Utworzone: 23 październik 2014
- 10. Stan i perspektywy finansowego współdziałania sektorów prywatnego i publicznego
- (Drogi i mosty)
- Od 2009 roku do września 2013 roku (tj. w okresie 57 miesięcy) wszczęto 277 postępowań zmierzających do wyłonienia partnera prywatnego lub koncesjonariusza. Najwięcej postępowań było ogłoszonych w roku ...
- Utworzone: 26 luty 2014
- 11. Przyrodniczy bilans strat i zysków cz. II
- (Ochrona środowiska)
- ... zwierząt. Trzeba pamiętać, że w państwach Zachodniej Europy drogi powstały dawno temu, natomiast my budujemy drogi według obecnych standardów, zupełnie innych niż wtedy obowiązujących. To oczywiście wymaga ...
- Utworzone: 08 październik 2013
- 12. Przyrodniczy bilans strat i zysków cz. I
- (Ochrona środowiska)
- Aż 30 procent obszaru Polski zajmują lasy. Tereny pokryte lasami przecinają drogi, również planowane są tam ich nowe przebiegi, stąd w ochronie ich przyrody istotne są sprawy koordynowane z działaniami ...
- Utworzone: 07 październik 2013
- 13. Doświadczenia i problemy projektowania „Miasteczka Holenderskiego” cz. I
- (Inżynieria ruchu)
- ... było występujące okresowo duże natężenie ruchu na drodze wojewódzkiej, zwłaszcza w czasie weekendów. Geometria drogi wymagała takiego ukształtowania, aby jednocześnie spełniła swoje zadanie w zakresie ...
- Utworzone: 05 sierpień 2013
- 14. Spójność widoku z drogi i na drogę. Czy to możliwe? (I) Planowanie przestrzenne
- (Drogi i mosty)
- ... układem architektoniczno-urbanistycznym. Tymczasem projektanci drogowi z reguły działają w oderwaniu od otoczenia drogi, bez uwzględniania widokowego aspektu jej lokalizacji w istniejącym krajobrazie. ...
- Utworzone: 05 luty 2013
- 15. Czy parkowanie pojazdów musi być płatne? Cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... do 14 r. n.e.) 3. Rosset A., Starożytne drogi mosty, WKiŁ Warszawa 1970 r. 4. Orłowki B., Pierwsze metro, Inżynier Budownictwa, październik 2008 r. 5. Dargay J.M., Goodwin P.B.; Traffic Congestion ...
- Utworzone: 18 grudzień 2012
- 16. Ochrona alei drzew w Meklemburgii-Pomorzu
- (Ochrona środowiska)
- ... funduszu. W rzeczywistości bardzo często zarządca drogi zamiast sadzić drzewa wpłaca całą wymaganą kwotę na fundusz. Dzięki temu funduszowi w latach 1991-2007 posadzono nowe aleje drzew na długości 1 ...
- Utworzone: 14 maj 2012
- 17. Krajowa Komisja Kwalifikacyjna PIIB bada system kształcenia inżynierów
- (Drogi i mosty)
- ... Deklaracja Bolońska wprowadza trójstopniowy system studiów, a u jej podstaw leży społeczna misja otwartej powszechnie drogi do kształcenia. Natomiast podstawowe cele kształcenia wyższego, zapisane w Deklaracji ...
- Utworzone: 18 kwiecień 2012
- 18. Dolnośląski pilotaż PPP
- (Drogi i mosty)
- ... Roman Głowaczewski – dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu, podkreśla, że w ten sposób powstaje błędne koło: drogi są w złym stanie, bo od 65 lat za mało wydaje się na ich remonty → nie ...
- Utworzone: 14 grudzień 2011
- 19. Zrównoważony rozwój a drogi cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... w Polsce systemu dróg samochodowych i kolejowych oraz ulic miejskich, ich wpływ na środowisko, w tym środowisko człowieka zamieszkującego miasta i obszary poza miastami. Zrównoważony rozwój a drogi samochodowe ...
- Utworzone: 08 listopad 2011
- 20. Pnącza na ekranach akustycznych cz. I
- (Ochrona środowiska)
- ... przez mieszkańców w bezpośrednim sąsiedztwie drogi. Etap specyfikacji Ten etap musi precyzować odpowiednie gatunki pnączy uwzględniając ich odmiany. Oznaczona powinna być minimalna wielkość rośliny ...
- Utworzone: 26 październik 2011
- 21. Aspekty środowiskowe w praktyce budowy dróg (I) Etap dokumentacji
- (Ochrona środowiska)
- ... do dwudziestoletniego doświadczenia autora. Pierwszym etapem procesu zmierzającego do powstania nowej drogi są analizy studialne i programy. W zakresie środowiskowym są one związane ze strategicznymi ...
- Utworzone: 11 październik 2011
- 22. Drogownictwo dla ekologii
- (Ochrona środowiska)
- ... mamy do czynienia z wpływem drogi jako konstrukcji, a wiec budowli, która może oddziaływać na środowisko. W tym przypadku decydujące są zastosowane materiały i technologie. Mogą przecież w nawierzchni ...
- Utworzone: 03 październik 2011
- 23. Przygotowanie inwestycji drogowej w aspekcie prawa wodnego i ochrony środowiska cz. I
- (Ochrona środowiska)
- ... nadrzeczne są traktowane jako atrakcyjne dla inwestycji ze względu na ukształtowanie terenu, brak zagospodarowania, strukturę własności. Zwyczajowo drogi były prowadzone wzdłuż rzek, np. w terenach górskich ...
- Utworzone: 26 kwiecień 2011
- 24. Planowanie przestrzenne a klimat akustyczny miasta (I)
- (Ochrona środowiska)
- ... lokalizacji budynków (np. lokalizacja budynku w pasie projektowanej w studium uwarunkowań drogi, przybliżanie zabudowy mieszkaniowej do terenów produkcji i składów, przekształcanie terenów przemysłowych ...
- Utworzone: 11 kwiecień 2011
- 25. Drogi bez polityki
- (Drogi i mosty)
- ... przypisano wszystkie drogi krajowe oraz nadzór nad koncesjonowanymi odcinkami autostrad (autostrady zgodnie z ustawą o drogach są drogami krajowymi, koncesjonariusz pełni jedynie funkcję zarządu dróg). ...
- Utworzone: 02 marzec 2011
- 26. Substandard i standard drogi rowerowej cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... rzecz: projektowanie drogi rowerowej wokół małego jednopasowego ronda. Nie należy tak robić. Po prostu należy wpuścić rowerzystów na małe rondo. Bo małe rondo z natury uspokaja ruch do 30 km/h, w związku ...
- Utworzone: 01 październik 2010
- 27. Drogi powiatowe na terenach objętych powodzią
- (Drogi i mosty)
- ... Stan powiatowego drogownictwa po powodzi był prezentowany podczas konferencji „Drogi po powodzi”, zorganizowanej przez Polski Kongres Drogowy (Warszawa, 22 lipca 2010 r.). Adam Czerwiński, dyrektor PZD ...
- Utworzone: 09 sierpień 2010
- 28. Stanowisko Stowarzyszenia KLIR do założeń wprowadzenia przepisów dyrektywy 2008/96/WE
- (Prawo)
- ... inne drogi, szczególnie charakteryzujące się dużym obciążeniem ruchem lub koncentracją wypadków. Mając na uwadze ograniczone w początkowym okresie możliwości oceny projektów proponuje się wprowadzić w ...
- Utworzone: 02 lipiec 2010
- 29. Wnioski XI Ogólnopolskiego Kongresu Zarządców Dróg Powiatowych „Zawiercie 2010”
- (Prawo)
- ... dróg wewnętrznych, a nie zawierające określenia zarządzającego ruchem powodują szereg nieporozumień na styku min.: zarządca drogi publicznej - użytkownik ruchu - organ kontroli ruchu drogowego - zarządca ...
- Utworzone: 17 czerwiec 2010
- 30. Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu w Holandii (II)
- (Inżynieria ruchu)
- ... poprzedniczka Holenderskiej Rady ds. Bezpieczeństwa, Holenderska Rada ds. Bezpieczeństwa Transportu (RvTV ), opublikowała raport dotyczący takiej drogi: N-31 (Zurych - Harlingen). Po poważnym wypadku (pięć ...
- Utworzone: 23 kwiecień 2010
- 31. Wskaźniki brd w Unii Europejskiej – (I) SPI
- (Inżynieria ruchu)
- ... Obszary te to: alkohol i narkotyki, prędkość, systemy zabezpieczające, stosowanie świateł drogowych podczas dnia, pojazdy, drogi oraz zarządzanie urazami. SPI zostały stworzone na solidnych podstawach, ...
- Utworzone: 30 marzec 2010
- 32. WT-1 Kruszywa – do projektantów i inwestorów
- (Prawo)
- ... jeden z kilku wymienionych w tej normie – wtedy w zależności od końcowego zastosowania danego wyrobu i wpływie tego zastosowania na bezpieczeństwo użytkowników drogi – należy wybrać i polecić do stosowania ...
- Utworzone: 10 luty 2010
- 33. Carska Droga – dylematy projektu (II. Problemy inżynierskie)
- (Ochrona środowiska)
- Warunki wykorzystania terenu, w tym i istniejącej drogi nie mogą być sprzeczne z ustalonymi programami ochrony terenów chronionych w obrębie których inwestycja ma być realizowana lub na które może oddziaływać ...
- Utworzone: 12 styczeń 2010
- 34. Carska Droga – dylematy projektu (I. Procedury ekologiczne)
- (Ochrona środowiska)
- ... przeprowadzenia projektowanej Biebrzańskiej Via Turistica nowym szlakiem oraz zachowania historycznej nazwy i podstawowych funkcji Carskiej Drogi, z korzyścią dla obszarów chronionych i lokalnej społeczności? ...
- Utworzone: 11 styczeń 2010
- 35. Czy polskie drogi będą ekologiczne i ekonomiczne?
- (Drogi i mosty)
- ... procent zawartości nowej mieszanki, zastępując w jej produkcji inne, drogie surowce. W tym są naprawdę ogromne oszczędności. Problem w powszechnym stosowaniu tego materiału tkwi w inwestorach, może też ...
- Utworzone: 03 grudzień 2009
- 36. Projektowanie dróg a ochrona charakteru i cech wizualnych krajobrazu
- (Drogi i mosty)
- Zagadnienie wkomponowania drogi w krajobraz zajmuje szczególne miejsce w architekturze krajobrazu. Problem ten zauważono już w II połowie XIX wieku, kiedy to w oparciu o koncepcje angielskiego parku krajobrazowego ...
- Utworzone: 25 listopad 2009
- 37. Problemy budowy przejść dla zwierząt w ciągach dróg cz. I
- (Ochrona środowiska)
- ... wskazują, że w średniej wielkości kraju rocznie ginie kilkadziesiąt tysięcy zwierząt poszczególnych gatunków. Niszczenie środowiska w obrębie pasa drogowego rozpoczyna się na etapie budowy drogi i ...
- Utworzone: 09 listopad 2009
- 38. Znak A-18b a odpowiedzialność zarządców dróg
- (Prawo)
- Odpowiedzialność zarządcy (zarządu) drogi w kontekście zdarzeń drogowych z udziałem dzikich zwierząt to kwestia dotycząca - z punktu widzenia prawa - sytuacji niedookreślonych. Nad nimi sądy pochylają ...
- Utworzone: 04 sierpień 2009
- 39. Brd w relacjach rowerzysta - pieszy - cz. I
- (Inżynieria ruchu)
- ... następne drogi rowerowe, które już w dużo większym stopniu odpowiadały ówczesnym standardom bezpiecznego i nowoczesnego ciągu komunikacyjnego dla cyklistów. Drogi te zlokalizowane były na obszarze nadmorskim ...
- Utworzone: 24 marzec 2009
- 40. Odwodnienia inwestycji liniowych w aspekcie ochrony środowiska - cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... przypadku wątpliwości, czy przebiegający wzdłuż drogi ciek wymaga ingerencji inżynierskiej należy przeprowadzić analizę, która wykaże, czy i w jakim stopniu naturalny ciek będzie zagrażał inwestycji liniowej. ...
- Utworzone: 04 luty 2009
- 41. Odwodnienia inwestycji liniowych w aspekcie ochrony środowiska - cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... jezdni, jeśli warstwa taka występuje. Prowadzenie drogi w niewielkim nasypie lub odprowadzanie wody z tej warstwy do sączków podłużnych, w tym tak zwanych „sączków francuskich”, jest wtedy koniecznym rozwiązaniem. ...
- Utworzone: 29 styczeń 2009
- 42. Mostowcy gotowi na wyzwania
- (Drogi i mosty)
- ... tej drogi możemy stawiać jako priorytet na przykład ochronę któregoś gatunku dżdżownicy, albo w miarę znośne warunki życia ludzi mieszkających wzdłuż tego traktu. Na pewno jednak nie może być tak, jak ...
- Utworzone: 20 styczeń 2009
- 43. Natura 2000 cz. II - inwestycje w obszarach
- (Ochrona środowiska)
- ... ilość dużych projektów drogowych (autostrady, drogi ekspresowe, obwodnice). Doświadczenia z tego wykazały, że największym problem, jaki pojawił się w tym okresie, jest brak spójnej i zamkniętej (zaakceptowanej ...
- Utworzone: 01 styczeń 2009
- 44. Prawa natury
- (Drogi i mosty)
- ... o Małopolsce, która jest szczególnym regionem kraju, choćby ze względu na ukształtowanie terenu. Drogi, wiadukty często są w pobliżu cieków wodnych. Małe potoki w kilka minut potrafią się zamienić w rwące ...
- Utworzone: 20 listopad 2008
- 45. Legislacja na czas, kompetencje i ład społeczny
- (Ochrona środowiska)
- ... lokalizacji drogi. W sytuacji finansowania inwestycji z funduszów unijnych już bezwzględnie takie postępowanie musi być przeprowadzone na etapie pozwolenia na budowę. To daje inwestorom pewną furtkę umożliwiająca ...
- Utworzone: 13 listopad 2008
- 46. Profilaktyka zamiast leczenia
- (Drogi i mosty)
- - Nie postrzegajmy inwestycji transportowych w kategorii zero-jedynkowej, a więc, że albo jest przyroda, albo są drogi. To nie tak. Musi być i droga, i przyroda, ale zachowana w takim stopniu, w jakim ...
- Utworzone: 04 listopad 2008
- 47. Uspokoić ruch czy ludzi?
- (Drogi i mosty)
- ... zbiorowy, ograniczyli ten indywidualny. Bowiem z czegoś musimy zrezygnować, nowej drogi tam nie wybudujemy. – Żałuje Pan, że nie jest prezydentem? – Myślę, że to wszystko jest jeszcze przede mną, niczego ...
- Utworzone: 15 lipiec 2008
- 48. Bezpieczeństwo i estetyka dróg
- (Inżynieria ruchu)
- ... tendencja do kontynuowania wartości wywołujących dodatnie uczucia, to formowanie architektury (drogi) zjawiającej się na tle przyrody, której cechy chcemy utrwalić, musi być zgodne z każdorazową generalną ...
- Utworzone: 20 grudzień 2007