- 1. Praktyczna wiedza dla drogowców
- (Drogi i mosty)
- Praktyczną i niezwykle przydatną publikację dla branży drogowej przygotowała spółka ORLEN Asfalt Sp. z o. o. Książkę „Mieszanki i nawierzchnie z ORBITON HiMA” można bezpłatnie zamówić lub pobrać na stronie ...
- Utworzone: 15 maj 2020
- 2. Testy nawierzchni poroelastycznej na gdańskich ulicach
- (Ochrona środowiska)
- ... jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20% jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych. Pozwala to z jednej strony na uzyskanie ...
- Utworzone: 04 październik 2019
- 3. ŚFD: asfalt na śląskich drogach wojewódzkich
- (Drogi i mosty)
- Wszyscy w Polsce znają wady zwykłych asfaltów drogowych. Nie ma takich, które wytrzymują występującą u nas rozpiętość temperaturową (+35 stopni w lecie, -30 stopni w zimie). Mimo to nadal są stosowane. ...
- Utworzone: 02 lipiec 2019
- 4. ASFALTY 2018 już trwają
- (Drogi i mosty)
- W dniach 7-8 marca w Krakowie odbywa się II Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne "Asfalty w długowiecznych nawierzchniach drogowych - ASFALTY 2018". Spotkanie jest XXVIII wydarzeniem z cyklu KONFERENCJ ...
- Utworzone: 07 marzec 2018
- 5. Co powinniśmy wiedzieć o hałaśliwości nawierzchni?
- (Ochrona środowiska)
- Asfalt to dla większości społeczeństwa czarna, twarda powierzchnia, po której jeżdżą samochody. Drogowcy natomiast wiedzą, że asfalt to nic innego jak termoplastyczne lepiszcze, które powstaje w rafinerii ...
- Utworzone: 15 styczeń 2018
- 6. Drogi przyszłości dostępne od zaraz
- (Drogi i mosty)
- ... tworzyć nowe rozwiązania i móc je później sprzedawać, a nie tylko kupować od innych. - Najważniejsze jest opracowanie konstrukcji długowiecznych, niekoniecznie tylko asfaltowych – powiedział dr inż. ...
- Utworzone: 08 grudzień 2017
- 7. Po przebudowie DW 795 w Szczekocinach
- (Drogi i mosty)
- ... 19 mln zł. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach poinformował, że w inwestycji zastosowano nowoczesną technologię asfaltów wysokomodyfikowanych polimerami. Trwałość warstwy ścieralnej ...
- Utworzone: 10 październik 2016
- 8. IV Śląskie Forum Drogownictwa już trwa
- (Drogi i mosty)
- ... i Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Konferencja ma dwa przewodnie tematy: nawierzchnie drogowe z zastosowaniem asfaltów wysokomodyfikowanych, a w części dotyczącej brd - propozycj ...
- Utworzone: 13 kwiecień 2016
- 9. PSWNA: ciche nawierzchnie obniżą koszt budowy dróg
- (Ochrona środowiska)
- ... realizacji. W związku z tym PSWNA rekomenduje zwiększenie wykorzystania cichych nawierzchni asfaltowych. Organizacja argumentuje, że ich zastosowanie nie tylko znacząco zmniejszy zanieczyszczenie środowiska ...
- Utworzone: 02 marzec 2016
- 10. A, B i C: asfalt, beton i cement
- (Ochrona środowiska)
- ... wady i zalety. Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych nadal przekonują, że mają tych zalet więcej niż konkurent. Asfalt Jak podaje Polskie Stowarzyszenie ...
- Utworzone: 28 kwiecień 2015
- 11. S7 Nidzica-Napierki ma już wykonawcę
- (Drogi i mosty)
- ... z wykorzystaniem mieszanek mineralno-asfaltowych o wysokim module sztywności w warstwach podbudowy i wiążącej oraz zastosowanie asfaltów modyfikowanych. W ramach inwestycji powstanie dodatkowo 22,7 km ...
- Utworzone: 22 styczeń 2015
- 12. Długowieczne nawierzchnie asfaltowe
- (Drogi i mosty)
- ... nawierzchni była właśnie długowieczna. W jej warstwie podbudowy zastosowano mieszankę z wysoko modyfikowanym asfaltem i specjalnymi dodatkami. Na etapie testów ten odcinek wypadł najlepiej. Wykazywał m.in. ...
- Utworzone: 15 grudzień 2014
- 13. Obwodnica Gdowa z eksperymentalną cichą nawierzchnią
- (Drogi i mosty)
- Nawierzchnia oddanej w tym roku obwodnicy małopolskiego Gdowa została wykonana z podwójnego asfaltu porowatego (Porous Asphalt – PA). Jest to rodzaj tzw. cichej nawierzchni. Jednak wykorzystanie akurat ...
- Utworzone: 02 grudzień 2014
- 14. Asfalt lany na toruńskim moście drogowym
- (Drogi i mosty)
- Do budowy nawierzchni nowego mostu drogowego przez Wisłę w Toruniu zastosowano asfalt lany. Dzięki tej technologii żywotność mostowej nawierzchni zostanie przedłużona nawet do 20 lat, co obniży koszty ...
- Utworzone: 15 październik 2013
- 15. Asfalt ze zwiększoną zawartością miału gumowego
- (Drogi i mosty)
- Innowacyjna technologia asfaltu ze zwiększoną zawartością miału gumowego znacznie podniesie trwałość nawierzchni drogowych. Powstał właśnie testowy odcinek drogi w tej eksperymentalnej technologii. Droga ...
- Utworzone: 13 sierpień 2013
- 16. Nawierzchnie „tecRoad”
- (Drogi i mosty)
- ... zagospodarowanie odpadów gumowych. Produktem gwarantującym spełnienie tych warunków jest granulat gumowo-asfaltowy „tecRoad”. Jest to produkt o wysokiej koncentracji gumy chemicznie i fizycznie związanej ...
- Utworzone: 31 październik 2012
- 17. Problem spękań niskotemperaturowych cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... składniki mieszanek mineralno-asfaltowych. Twierdzenie, że wykonawcy mogli wybrać asfalt modyfikowany zamiast zwykłego 20/30 jest daleko idącym uproszczeniem. Po pierwsze: należy wskazać, że wykonawcy ...
- Utworzone: 23 kwiecień 2012
- 18. Problem spękań niskotemperaturowych cz. I
- (Drogi i mosty)
- Dlaczego pęka beton asfaltowy o wysokim module sztywności (WMS)? Na tak postawione pytanie można odpowiedzieć albo bardzo krótko: bo charakteryzuje się taką właściwością materiałową, że jak jest zimno ...
- Utworzone: 20 kwiecień 2012
- 19. Dlaczego pęka beton asfaltowy o wysokim module sztywności? Cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... (wówczas używano zwykłego asfaltu D70 i D50), natomiast na czwartym odcinku zakończono roboty na warstwie wiążącej. Tam, gdzie była warstwa ścieralna pojawiło się po zimie znacznie mniej spękań. Natomiast ...
- Utworzone: 13 kwiecień 2012
- 20. Dlaczego pęka beton asfaltowy o wysokim module sztywności? Cz. I
- (Drogi i mosty)
- Prace nad betonem asfaltowym o wysokim module sztywności – ACWMS rozpoczęły się w Polsce w 1997 roku. Najpierw IBDiM wykonał badania laboratoryjne, nieco później wybudowano pierwsze odcinki doświadczalne ...
- Utworzone: 12 kwiecień 2012
- 21. Guma – drogowe perpetuum mobile
- (Drogi i mosty)
- ... – takim spostrzeżeniem podzielił się prof. Antoni Szydło z uczestnikami XXVI Seminarium Technicznego Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, którego wiodącym tematem były „Asfalty ...
- Utworzone: 30 marzec 2012
- 22. MMGA trwałe, ciche i przyjazne środowisku
- (Drogi i mosty)
- „Opracowanie i wdrożenie innowacyjnej, przyjaznej środowisku technologii modyfikacji asfaltów drogowych gumą” to projekt badawczy współfinansowany ze środków unijnych Programu Operacyjnego Innowacyjna ...
- Utworzone: 10 styczeń 2012
- 23. Nawierzchnie długowieczne i odporne na deformacje cz. II
- (Drogi i mosty)
- W 1997 roku w IBDiM rozpoczęto prace nad zastosowaniem betonu asfaltowego o wysokim module sztywności BAWMS (obecnie ACWMS). Wzorowano się w nich na rozwiązaniach francuskich, przy tym jednak wzięto pod ...
- Utworzone: 22 listopad 2011
- 24. Nawierzchnie długowieczne i odporne na deformacje cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... w 1987 roku rozpoczęliśmy prace nad zastosowaniem SBS w modyfikacji mieszanek mineralno-asfaltowych i asfaltów. W badaniach zastosowaliśmy nieużywany od lat koleinomierz LCPC (pierwszy i jedyny wówczas ...
- Utworzone: 21 listopad 2011
- 25. Drogi - drugie życie opon
- (Drogi i mosty)
- W ubiegłym stuleciu, w latach następujący po drugiej wojnie światowej, intensywny rozwój ruchu samochodowego wywołał konieczność szukania metod poprawy właściwości asfaltów i mieszanek mineralno-asfaltowych ...
- Utworzone: 04 listopad 2011
- 26. Drogownictwo dla ekologii
- (Ochrona środowiska)
- ... problem emisji gazów jest w tej chwili rozwiązywany w taki sposób, że obniżamy temperaturę produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych. To służy znacznemu ograniczeniu tej emisji, nawet od 30 do 50 procent. ...
- Utworzone: 03 październik 2011
- 27. Badania MMA z dodatkami obniżającymi temperaturę
- (Drogi i mosty)
- „Badania mieszanek mineralno-asfaltowych o obniżonej temperaturze otaczania” to tytuł pracy zleconej Politechnice Gdańskiej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Celem tego projektu jest ...
- Utworzone: 11 maj 2011
- 28. MMA w świetle wymagań normowych cz. I
- (Drogi i mosty)
- Od 2006 roku w zbiorze Polskich Norm funkcjonuje seria norm PN-EN 13108-x (1-8, 20, 21). Mieszanki mineralno-asfaltowe na gorąco. Wymagania. Normy o numerach od 1 do 7 (oraz wkrótce 9) dotyczą specyfikacji ...
- Utworzone: 30 marzec 2011
- 29. Nowe wymagania techniczne cz. I
- (Prawo)
- ... to, by przepisy uwzględniały w projektowaniu to, co u nas jest dostępne w kruszywach oraz asfalty produkowane w Polsce. Oczywiście, można bezpośrednio przenieść do naszych przepisów normy innych państw, ...
- Utworzone: 06 grudzień 2010
- 30. Drogi ciche, bo porowate
- (Drogi i mosty)
- ... pochłaniają dźwięk. – Dlatego w świecie, a także w Europie, asfalt porowaty zaczęto powszechnie stosować. Asfalt porowaty jest zdecydowanie najcichszą nawierzchnią z dotychczas stosowanych – zaznacza ...
- Utworzone: 04 październik 2010
- 31. Drogi betonowe – doświadczenia z budowy i eksploatacji cz. II
- (Drogi i mosty)
- W celu porównania kosztów budowy nawierzchni drogowych podatnych (asfaltowych) i sztywnych (betonowych) Stowarzyszenie Producentów Cementu dokonało analizy porównawczej wykonania nawierzchni drogowych ...
- Utworzone: 22 czerwiec 2010
- 32. Dokumenty aplikacyjne
- (Prawo)
- ... krajowymi dokumentami aplikacyjnymi. Dotyczą m.in. asfaltów modyfikowanych polimerami wg PN-EN 14023. Jest to druga droga wprowadzenia dokumentów aplikacyjnych, tyle, że tym razem obowiązkowa dla producentów ...
- Utworzone: 08 czerwiec 2010
- 33. Wykorzystanie koncentratu gumowo-asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych cz. II
- (Drogi i mosty)
- Problem redukcji hałasu obok ochrony środowiska jest jednym z poważniejszych problemów na polskich drogach. Projektując więc mieszankę mineralno-asfaltowa coraz częściej zwraca się uwagę na obniżenie poziomu ...
- Utworzone: 26 luty 2010
- 34. Wykorzystanie koncentratu gumowo-asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... modyfikatora gumowego poprawia właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych (Kalabińska, Piłat, Radziszewski 2006). Po analizie wyników badań oraz danych literaturowych można stwierdzić, iż mieszanki mineralno-asfaltowe ...
- Utworzone: 25 luty 2010
- 35. WT-1 Kruszywa – do projektantów i inwestorów
- (Prawo)
- Wymagania Techniczne „Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń” (WT-1 Kruszywa 2008) jest dokumentem technicznym opracowanym w IBDiM pod moim kierunkiem na zlecenie GDDKiA, ...
- Utworzone: 10 luty 2010
- 36. Carska Droga – dylematy projektu (I. Procedury ekologiczne)
- (Ochrona środowiska)
- ... rokadowych). Istniejące obiekty mostowe i nawierzchnia asfaltowa powstały w połowie XX wieku. Na drodze wykonywano zabiegi bieżącego utrzymania (uzupełniano ubytki). Nie jest znana konstrukcja nasypu, ...
- Utworzone: 11 styczeń 2010
- 37. Ekologia w produkcji mas bitumicznych – Sasobit (I)
- (Drogi i mosty)
- W przemyśle asfaltowym zużywana jest ogromna ilość energii, głównie ze względu na ogrzewanie (wilgotnych) minerałów i bitumu. To jest powodem emisji do atmosfery szkodliwych gazów. Jednym ze sposobów ograniczenia ...
- Utworzone: 17 listopad 2009
- 38. Zagraniczna praktyka stosowania geosyntetyków - cz. III
- (Drogi i mosty)
- ... 100 m każda, zastosowano: warstwę SAMI, tj. 1.5 kg/m2 lepiszcza modyfikowanego elasyomnerem + 9 kg/m2 grysu 7/10, lakierowanego asfaltem, warstwę geowłókniny nasyconą i przyklejoną lepiszczem modyfikowanym ...
- Utworzone: 02 czerwiec 2009
- 39. Projektowanie mechanistyczno - empiryczne
- (Drogi i mosty)
- ... Nawierzchnie asfaltowe. Wymagania. została wycofana decyzją Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z dniem 30 maja 2008 r. Niestety Polskie Normy przenoszące europejskie normy zharmonizowane z serii PN-EN ...
- Utworzone: 12 luty 2009
- 40. Wpływ nawierzchni na hałas drogowy
- (Drogi i mosty)
- ... nawierzchni ze względu na poziom hałasu. I tak do nawierzchni cichych zakwalifikowano : beton asfaltowy o uziarnieniu do 8 mm, SMA o uziarnieniu do 8 mm, mieszankę GUFI, mieszankę Colsoft (nowa wersja ...
- Utworzone: 07 styczeń 2008
- 41. Guma – drogowe perpetuum mobile
- (Komentarze)
- "Generalnie upowszechnienie mieszanek mineralno-asfaltowych z asfaltem modyfikowanym gumą natrafia na opór lobby przemysłu naftowego" - zacytowana teza z artykułu jest nieprawdziwa skoro firma LOTOS zajmuj ...
- Utworzone: 04 wrzesień 2013